Ο.Λ.Μ.Ε.
Ερμού & Κορνάρου 2
ΤΗΛ: 210 32 30 073 - 32 21 255
www.olme.gr
e-mail: olme@otenet.gr
Αθήνα, 18/09/2021
Α.Π.: 330
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΥΧΝΕΣ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ ΑΠΟΧΗ
Α. ΟΣΟΝ
ΑΦΟΡΑ ΣΤΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ:
1.
Είναι νόμιμη, ως μορφή απεργίας, η απεργία-αποχή;
Η απεργία αποχή προβλέπεται από τις
διατάξεις του ν.1264/1982 και έχει κριθεί στα δικαστήρια ως απόλυτα νόμιμη και συνταγματικά κατοχυρωμένη μορφή απεργίας. (Δ.Εφ. Πειραιώς 486/1995, Δ.Εφ. Αθηνών 4843/2014, Μ.Π. Αθηνών 2395/2014, Δ. Εφ. Αθηνών 559/2020). Η απεργία – αποχή χρησιμοποιήθηκε από την ΑΔΕΔΥ σε όλο
το Δημόσιο με μεγάλη επιτυχία και καθολική συμμετοχή των εργαζομένων, χωρίς να
έχουν υπάρξει διώξεις. Η ΟΛΜΕ έχει τηρήσει
όλες τις προβλεπόμενες νομικές διαδικασίες που εξασφαλίζουν την νομιμότητα
της απεργίας αποχής, καταθέτοντας σχετικό εξώδικο, μέσω νομικού, στην Προεδρία της Κυβέρνησης και στα υπουργεία
Παιδείας, Εσωτερικών και Οικονομικών.
2. 2. Μπορεί να γίνει περικοπή μισθού
σε όσους/ες συμμετέχουν σε μία απεργία-αποχή;
Υπενθυμίζουμε ότι η
συγκεκριμένη μορφή απεργίας έχει υλοποιηθεί αρκετές φορές τόσο από την ΟΛΜΕ όσο και από την ΑΔΕΔΥ.
Απεργία αποχή υλοποιήθηκε από την ΟΛΜΕ για τη μη εφαρμογή της ζωντανής αναμετάδοσης στην τάξη και στη μη υλοποίηση
μαθημάτων στη διάρκεια των καταλήψεων. Καμία περικοπή δεν έγινε στους/στις συναδέλφους που συμμετείχαν σε
αυτές τις απεργίες-αποχές. Ομοίως, καμία περικοπή
δεν έχει γίνει για την απεργία αποχή από την αξιολόγηση της ΑΔΕΔΥ, που κάνουν
οι εργαζόμενοι/ες στο υπόλοιπο
δημόσιο τα τελευταία χρόνια.
Υπενθυμίζουμε, ότι οι συμμετέχοντες/ουσες στην απεργία αποχή της ΟΛΜΕ, απέχουν μόνο από τα καθήκοντα
αξιολόγησης (όπως αυτά προβλέπονται στο ν.4692/20 και στην ΥΑ 108906/ΓΔ4/10.9.2021
(ΦΕΚ Β΄ 4189)). Όλα τα υπόλοιπα καθήκοντά
τους, διδακτικά και εξωδιδακτικά, τα διεκπεραιώνουν κανονικά. Επομένως, ακόμα κι αν το ΥΠΑΙΘ
θελήσει να προχωρήσει σε περικοπές, αυτές
θα πρέπει να οριστούν ως ποσοστό που αναλογεί στα καθήκοντα από τα οποία απέχουμε σε σχέση με τα καθήκοντα
που διεκπεραιώνουμε και μόνο για τις μέρες
που υφίσταται κάποια διαδικασία αξιολόγησης.
3.
Μετά την ψήφιση του 4823/21 μπορούν
να επιβληθούν οι ποινές που προβλέπονται στο αρθ. 56 σε όσους/ες συμμετέχουν
στην απεργία αποχή;
Όπως αναλυτικά εξηγήσαμε
στο προηγούμενο ενημερωτικό της ΟΛΜΕ (325/16-09-21), τόσο το σύνταγμα όσο και η
υπερνομοθεσία και οι έως τώρα αποφάσεις των δικαστηρίων συνηγορούν στο ότι η
απεργία είναι κατοχυρωμένο δικαίωμα των εργαζομένων και σε καμία περίπτωση δεν
μπορεί να παρακωλύεται με οποιονδήποτε τρόπο. Άλλωστε το άρθρο 56 του 4823/21
προβλέπει ποινές σε περίπτωση «παράλειψης καθήκοντος» και η εγκύκλιος 115853/ΓΔ5/16-09-21
σε «περίπτωση μη συμμόρφωσης». Τα αρμόδια δικαστήρια έχουν ξεκάθαρα και
τελεσίδικα αποφανθεί ότι η απεργία δεν συνιστά παράλειψη καθήκοντος.
4.
Μπορεί παρόλα αυτά το ΥΠΑΙΘ να προχωρήσει
στην επιβολή των εν λόγω ποινών σε απεργούς;
Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση
της νομικής συμβούλου της ΟΛΜΕ, η μη συμμετοχή στελέχους εκπαίδευσης,
εκπαιδευτικού ή μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. στις διαδικασίες αξιολόγησης «δεν μπορεί νομίμως να οδηγήσει σε ενεργοποίηση
των κυρώσεων των παρ.4, 5, 6 και 8 του άρθρου 56 ν.4823/2021, όταν η παράλειψή
του αυτή οφείλεται σε άσκηση του συνταγματικού δικαιώματός του σε
απεργία-αποχή, η οποία καλύπτεται από το τεκμήριο νομιμότητας. Συνεπώς, είτε η
διοίκηση υποχρεούμενη σε σύμφωνη με το άρθρο 23 παρ.2 Σύντ. ερμηνεία θα πρέπει
να απόσχει από την επιβολή κυρώσεων σε βάρος του εν λόγω προσωπικού, εφόσον
τούτο μετέχει σε απεργία-αποχή από κάθε ενέργεια συνδέεται με την διαδικασία
αξιολόγησης της παρ.4 του άρθρου 56 ν.4823/2021, είτε εφόσον προχωρήσει σε
τέτοιες κυρώσεις, τούτες θα πρέπει να προσβληθούν δικαστικώς για να ελεγχθεί η
νομιμότητά τους υπό το πρίσμα των όσων έκρινε η ΔΕφΑθ 559/2020 και για να
ελεγχθεί η συμφωνία του άρθρου 56 προς το άρθρο 23 παρ.2 Συντ.»
5.
Αν τελικά, παρά την
αντισυνταγματικότητα της επιβολής των ποινών, το ΥΠΑΙΘ επιβάλλει τις ποινές,
πως θα προχωρήσει η ΟΛΜΕ;