Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

Για τη συνάντηση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας (3/3/2015): ίσως….. κάτι..… κάποτε…..

ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.

Δήλωση των εκπροσώπων των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ–ΚΙΝΗΣΕΩΝ–ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΩΝ Π.Ε. στο Δ.Σ της ΔΟΕ Ηλία Σμήλιου (6975308409),  Δημήτρη Πολυχρονιάδη (6974750410)

Για τη συνάντηση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας (3/3/2015):  ίσως…..  κάτι..…  κάποτε…..

Η πρώτη συνάντηση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με τη νέα πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ., αν και πολυαναμενόμενη, δεν απέβη καθόλου ελπιδοφόρα για την ικανοποίηση των αιτημάτων και των διεκδικήσεων του εκπαιδευτικού κινήματος. Το ομολογουμένως θετικό κλίμα και η διάθεση της ηγεσίας του υπουργείου να ακούσει τις απόψεις της Ομοσπονδίας για τα προβλήματα της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών, δεν απέδωσε τίποτα περισσότερο από τη γνωστή και από την πλειοψηφία των προηγούμενων υπουργών “κατανόηση των προβλημάτων”, τη γενική πολιτική συμφωνία στις λύσεις που προτείνονται και την υπόσχεση ότι κάποια από αυτά τα αιτήματα θα εξετασθούν και ίσως ικανοποιηθούν σε κάποια απροσδιόριστη στιγμή στο μέλλον…
Δεν θα μπορούσαμε άλλωστε να περιμένουμε τίποτα περισσότερο, όταν από τις πρώτες κιόλας κουβέντες του υπουργού κ. Μπαλτά τέθηκαν οι «αρχικοί περιορισμοί» σε ό,τι αφορά τα ζητήματα των πόρων, των θέσεων και του καθεστώτος απασχόλησης λόγω της «σκληρής οικονομικής κατάστασης», των μνημονιακών δεσμεύσεων μ’ άλλα λόγια της χώρας, που δεν επιτρέπουν να τεθούν σε συζήτηση τα οποιαδήποτε αιτήματα με οικονομικό κόστος. Στο “ίδιο μήκος κύματος” και ο αναπληρωτής υπουργός κ. Κουράκης αναφέρθηκε στα συσσωρευμένα προβλήματα της εκπαίδευσης (χαμηλό ποσοστό εκπαιδευτικών δαπανών, υποδομές και κονδύλια – αμοιβές εκπαιδευτικών – μεγάλος αριθμός μαθητών ανά τμήμα – απολύσεις σχολικών φυλάκων και καταστροφές κτιρίων – μεταφορά μαθητών κ.ά.) για τα οποία «ενώ οι προεκλογικές δεσμεύσεις παραμένουν σε ισχύ ως θέσεις, πρέπει να γίνει ιεράρχηση» για να υλοποιηθούν όσα από αυτά επιτρέπουν οι συγκεκριμένες οικονομικές συνθήκες και οι μνημονιακές δεσμεύσεις της χώρας. Ήδη, μ’ άλλα λόγια από τις αρχικές τοποθετήσεις των υπουργών εξαιρέθηκε από τη συζήτηση η ικανοποίηση οποιουδήποτε αιτήματος σχετίζεται με την αύξηση των δαπανών για την παιδεία και τους μισθούς μας, ενώ τέθηκαν αυστηροί περιορισμοί για τους διορισμούς αναπληρωτών για την άμεση κάλυψη των χιλιάδων κενών θέσεων.
Ειδικότερα:
  • Αξιολόγηση
Ο αναπληρωτής υπουργός δήλωσε ότι «η  αξιολόγηση όπως τη γνωρίσαμε καταργείται» και στη θέση της θα θεσμοθετηθεί «σύστημα αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου για τον εντοπισμό και τη διόρθωση αδυναμιών», συνδέοντάς το με την επιμόρφωση. Από την πλευρά μας υπενθυμίσαμε αρχικά στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι το εκπαιδευτικό κίνημα με τους αγώνες και επανειλημμένες αποφάσεις συνελεύσεων και συνεδρίων του (όπως και το τελευταίο της ΔΟΕ) τάσσεται κατά της αξιολόγησης, με όποιο όνομα κι αν βαφτίζεται σήμερα. Επισημάναμε παραπέρα ως επιστημονικά έωλη οποιαδήποτε συζήτηση που εισάγει λογικές μέτρησης του εκπαιδευτικού έργου (είτε αξιολόγηση τις ονομάζει είτε αποτίμηση) και την αναγκαιότητα ύπαρξης επιμόρφωσης για όλους τους εκπαιδευτικούς (με την επαναλειτουργία των Διδασκαλείων κ.ά.), πράγμα το οποίο καμιά σχέση δεν έχει με την αξιολόγηση ή «αποτίμηση» καθώς και το ότι δεν θα δεχθούμε την με άλλους τρόπους επαναφορά της αξιολόγησης και της σύνδεσης μισθού-απόδοσης, όπως προτείνεται από τον Υ.Δ.Μ.Η.Δ. κ. Κατρούγκαλο.
Πιο συγκεκριμένα ανακοινώθηκε ότι με πολυνομοσχέδιο για όλα τα θέματα του υπουργείου που θα καταρτισθεί και θα κατατεθεί στη Βουλή στο επόμενο δίμηνο, θα καταργηθούν διατάξεις του νομοθετικού πλαισίου της αξιολόγησης (και όχι όλο το νομοθετικό πλαίσιο, όπως είναι το αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος). Μεταξύ δε αυτών που τελικά (και παρά την αρχική δήλωση) δεν καταργούνται είναι ο Ν. 4024/11, στο άρθρο 7 του οποίου (για τη βαθμολογική και άρα μισθολογική εξέλιξη) αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Για την προαγωγή από βαθμό σε βαθμό (…) λαμβάνεται υπόψη: α) η αξιολόγηση του υπαλλήλου στο πλαίσιο του συστήματος αξιολόγησης (…) β) το ανώτατο ποσοστό, επί τοις εκατό, προαγωγής στον επόμενο βαθμό». Δεν θεσμοθετείται, μ’ άλλα λόγια, η ακώλυτη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη και παρά τις εξαγγελίες περί κατάργησης της αξιολόγησης παραμένουμε εγκλωβισμένοι στον ίδιο βαθμό και μισθό.
Ταυτόχρονα δεν πήραμε καμία απάντηση σε συγκεκριμένες ερωτήσεις που υποβάλαμε. Θα καταργηθούν όργανα και αρχές με καταλυτικό ρόλο στην εφαρμογή της αξιολόγηση, όπως το ΙΕΠ και ειδικά η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. (στον ιδρυτικό νόμο της οποίας, 4142/13, προβλέπεται η εξωτερική αξιολόγηση, το παρατηρητήριο της αξιολόγησης κ.ά.); Θα καταργηθούν οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες της αξιολόγησης-αυτοαξιολόγησης και θα “καταστραφούν” οι μέχρι τώρα αναρτήσεις σ’ αυτές; Θα σταματήσουν να ξοδεύονται τεράστια κονδύλια για τις διαδικασίες της αξιολόγησης-αυτοαξιολόγης και τις παχυλές αμοιβές των στελεχών που υλοποιούν το «θεάρεστο» αυτό έργο (με την πρόταση να αποδοθούν για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων);
  • Διορισμοί – κενά – προσλήψεις αναπληρωτών
Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών το Σεπτέμβρη (και όχι άμεσα, με βάση το αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος) και στα πλαίσια του «απαράβατου» συνολικού για όλο το Δημόσιο αριθμού των 15000 θέσεων και αφού αφαιρεθούν από αυτόν οι θέσεις που αφορούν την επαναπρόσληψη των διαθέσιμων-απολυμένων. Έτσι βέβαια προκύπτει ένας πολύ μικρός αριθμός διορισμών εκπαιδευτικών στην Π.Ε., σίγουρα αναντίστοιχος με τις συσσωρευμένες από τα προηγούμενα χρόνια ανάγκες και τις 9 χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών της τελευταίας 4ετίας, μικρότερος δε ακόμη και από τον αριθμό των εκπαιδευτικών που θα συνταξιοδοτηθούν τη φετινή χρονιά. Αλλά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου δηλώνει δεσμευμένη από τον μνημονιακό ισοσκελισμένο προϋπολογισμό και τη σχετική πρόβλεψή του… Ως προς το σύστημα διορισμών δηλώθηκε ότι αυτοί δεν θα γίνουν με νέο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ αλλά συνδυασμό κριτηρίων όπως η επιτυχία στον ΑΣΕΠ, η προϋπηρεσία, τα μεταπτυχιακά κ.ά. προσόντα. Από την πλευρά μας υποστηρίξαμε την κατάργηση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και την υιοθέτηση ενός συστήματος διορισμών με βάση το χρόνο λήψης πτυχίου και την προϋπηρεσία και ταυτόχρονα προτείναμε την άμεση μονιμοποίηση των αναπληρωτών και όσων έχουν κατοχυρώσει δικαίωμα διορισμού (επιτυχόντες, 24μηνο κ.ά.), σημειώνοντας ότι υπάρχουν χιλιάδες αναπληρωτές με 6 χρόνια προϋπηρεσίας (νηπιαγωγοί) ή 8 (δάσκαλοι) ή ακόμη και 13-14 χρόνια (ειδικής). Παραπέρα τέθηκαν στην πολιτική ηγεσία το ζήτημα της άμεσης κάλυψης των περίπου 2000 κενών που υπάρχουν ακόμη σήμερα στην Π.Ε. καθώς και τα ζητήματα της αναγνώρισης όλης της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών, της κατάργησης του διετούς αποκλεισμού όσων δεν αποδέχονται τη θέση κ.ά. σχετικά με την αναπλήρωση ζητήματα, για τα οποία δεν δόθηκε καμιά συγκεκριμένη απάντηση. Τέλος θέσαμε το ζήτημα της πολυτυπίας των εργασιακών σχέσεων των αναπληρωτών, ζητώντας να προσλαμβάνονται μόνο από κρατικό προϋπολογισμό και με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, πράγμα για το οποίο το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. δήλωσε ότι περιλαμβάνεται στις προθέσεις του, χωρίς όμως να δεσμευτεί και για την υλοποίησή του.
Ειδικά για το ζήτημα της καθυστέρησης της καταβολής των μισθών (Φεβρουαρίου 2015) των  αναπληρωτών ΕΣΠΑ & ΠΔΕ, θεωρώντας το ζήτημα ζωτικής σημασίας, αφού δηλώσαμε ότι είναι αδικαιολόγητο για γραφειοκρατικούς λόγους να καθυστερεί  η πληρωμή των συναδέλφων, αποσπάσαμε τη δέσμευση ότι έως την Παρασκευή 6 Μαρτίου το θέμα θα έχει λυθεί.
  •  Νηπιαγωγείο
Στα συγκεκριμένα ερωτήματα, όπως η καθιέρωση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής , η θεσμοθέτηση του ωραρίου των νηπιαγωγών κ.ά., το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ επιφυλάχθηκε να απαντήσει.
  • Συγχωνεύσεις
Το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. δεσμεύθηκε ότι δεν θα γίνουν νέες συγχωνεύσεις σχολείων τη φετινή χρονιά ενώ θα επανεξετασθούν όσες έγιναν τα προηγούμενα για την εξυπηρέτηση οικονομικών κριτηρίων
  • Ειδική Αγωγή
Ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρθηκε γενικά στην πρόθεση για ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής σε μια κατεύθυνση ένταξης της πλειοψηφίας των παιδιών με ειδικές ανάγκες στο γενικό σχολείο, με Παράλληλη στήριξη. Δεν έδωσε όμως καμιά απάντηση στα ερωτήματα που θέσαμε για την ενίσχυση των δομών της Ε.Α. και τους διορισμούς (μονιμοποίηση) των εκπαιδευτικών της, αναφέροντας ότι θα κατατεθεί σχετικό νομοσχέδιο στο μέλλον.
  • Πειθαρχικά
Θα καταρτισθεί νέο νομοθετικό πλαίσιο για όλους τους δημόσιους υπαλλήλους, στο οποίο δεν θα συνδέεται η κοινωνική και συνδικαλιστική δράση και η ιδιωτική ζωή με την υπηρεσιακή κατάσταση των υπαλλήλων. Μέχρι τότε θα ζητηθεί από τους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης το πάγωμα των πειθαρχικών διαδικασιών. Στην πρότασή μας για πάγωμα και των πειθαρχικών ποινών που έχουν επιβληθεί με τη συγκεκριμένη πειθαρχική διάταξη περί «αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς» δεν δεσμεύτηκε.
  • Ανθρωπιστική κρίση
Δηλώθηκε γενικά ότι θα παρθούν μέτρα και στην εκπαίδευση, στα πλαίσια του σχετικού νομοσχεδίου που συζητιέται στη Βουλή.
  •  Οργανικές θέσεις – μετατάξεις – μεταθέσεις
Ο αναπληρωτής υπουργός, συμφωνώντας για τον εκβιαστικό, παράνομο και ρουσφετολογικό χαρακτήρα των μετατάξεων εκπαιδευτικών της Δ.Ε. στην Π.Ε. που έγιναν επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου και Λοβέρδου, αρνήθηκε να πάρει θέση για το ποια λύση θα δοθεί, παραπέμποντας το θέμα σε μεικτή επιτροπή ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΥΠΟΠΑΙΘ. Δεν δόθηκε παραπέρα καμία απάντηση στις συγκεκριμένες προτάσεις που κάναμε: α) να θεσμοθετηθούν άμεσα οργανικές θέσεις για όλα τα διδακτικά αντικείμενα του δημοτικού σχολείου (κανονικός κορμός, ολοήμερο, ΕΑΕΠ) β) να καταργηθούν όλες οι συγκεκριμένες μετατάξεις γ) να γίνουν ταυτόχρονα μεταθέσεις εκπαιδευτικών της Π.Ε. και μετατάξεις εκπ/κών της Δ.Ε. στις οργανικές θέσεις που θα δημιουργηθούν, με διαφανείς διαδικασίες και με βάση τα μόρια μετάθεσης που συγκεντρώνει κάθε εκπαιδευτικός.
  • Πειραματικά - Πρότυπα
Δηλώθηκε ότι θα αναμορφωθεί συνολικά το πλαίσιο λειτουργίας τους ενώ εξετάζεται το εργασιακό καθεστώς των υπηρετούντων σ’ αυτά εκπαιδευτικών, που θα διατηρήσουν την οργανική θέση στη Διεύθυνση Π.Ε. που βρίσκεται το πειραματικό-πρότυπο σχολείο που υπηρετούν.
  • Διοίκηση σχολείου και επιλογές στελεχών εκπαίδευσης
Ο αναπληρωτής υπουργός δήλωσε ότι η επιλογή των νέων περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης θα ολοκληρωθεί μέσα στο Μάρτη ενώ στο επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν και οι διαδικασίες επιλογής των υπολοίπων στελεχών εκπαίδευσης, με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, τον απαράδεκτο νόμο 3848/10, της Διαμαντοπούλου! Παρέπεμψε δε …στις ελληνικές καλένδες τις σκέψεις που είχαν ανακοινωθεί για αλλαγές στη διοίκηση της εκπαίδευσης και του σχολείου, στην κατεύθυνση του εκδημοκρατισμού.

Συνάδελφοι/ισσες,
Χρειάστηκε να περάσει περισσότερο από ένας μήνας για μια συνάντηση του Δ.Σ. της ΔΟΕ με την πολιτική ηγεσία υπουργείου για να ακούσουμε τελικά πολλές καλές προθέσεις αλλά ελάχιστες δεσμεύσεις, αποφάσεις και πράξεις. Οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν και στους εκπαιδευτικούς, όπως και όλους τους εργαζόμενους στο προηγούμενο διάστημα από τις προεκλογικές και πρώτες μετεκλογικές δηλώσεις των υπουργών για μια (λίγο ή περισσότερο) διαφορετική εκπαιδευτική και γενικότερα κοινωνική και οικονομική πολιτική κινδυνεύουν να καταρρεύσουν σαν χάρτινος πύργος.
Από τις απαντήσεις της πολιτικής ηγεσίας, την άρνηση υιοθέτησης κυρίαρχων αιτημάτων του εκπαιδευτικού κινήματος αλλά και τη δήλωση αδυναμίας από την πλευρά της να πάρει ουσιαστικά μέτρα για τη λύση των σημαντικότερων προβλημάτων της εκπαίδευσης, με την επίκληση της οικονομικής κατάστασης και των μνημονιακών δεσμεύσεων, γίνεται φανερό ότι όσο δεν έρχεσαι σε ρήξη με την αντιλαϊκή πολιτική, δεν μπορείς τίποτα άλλο να κάνεις από τη συνέχιση της ίδιας πολιτικής με άλλο όνομα, δεν μπορείς τίποτα περισσότερο να διαπραγματευτείς από το μοίρασμα της φτώχειας μας…
Αλλά να ξαναπούμε: Η εκπαίδευση δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς ελευθερία και δημοκρατία, οι εκπαιδευτικοί (όπως κι όλοι οι εργαζόμενοι) δεν μπορούν να συνεχίσουν να ζουν σε συνθήκες φόβου και διώξεων, εργασιακής ανασφάλειας και με μισθούς πείνας, οι μαθητές δεν μπορούν να μην έχουν το δάσκαλό τους και να συνεχίσουν να μη διδάσκονται τα προβλεπόμενα διδακτικά αντικείμενα.

Μόνος δρόμος για τους εκπαιδευτικούς ο συντονισμένος με όλο το εργατικό-λαϊκό κίνημα αγώνας για την υιοθέτηση των αιτημάτων μας για την κατοχύρωση της παιδαγωγικής ελευθερίας και δημοκρατίας στο σχολείο, τα μορφωτικά δικαιώματα  όλων των παιδιών και τα εργασιακά των εκπαιδευτικών, για τη συνολική ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής που επιβάλλουν Ε.Ε. και κεφάλαιο, με την κατάργηση των κατάργηση των μνημονίων, τη διαγραφή του χρέους, τη ρήξη/έξοδο από την Ε.Ε. και το ευρώ. Δρόμος δύσκολος σίγουρα και ανηφορικός μα κι ο μοναδικός που θρέφει την ελπίδα να χαράξει μια άλλη μέρα για την κοινωνική πλειοψηφία!

Στις Γενικές Συνελεύσεις των τοπικών Συλλόγων Π.Ε. που πρέπει να συγκληθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα, να χαράξουμε αυτό το δρόμο!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου