Πέμπτη 18 Μαΐου 2017

Ενωτικό Κίνημα για την Ανατροπή: Οι διατάξεις για το ιατρικό μισθολόγιο στο νέο μνημονιακό νομοσχέδιο

ΟΙ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΙΑΤΡΙΚΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Ενωτικό Κίνημα για την Ανατροπή,   17/5/17

Από την αναλυτική μελέτη των διατάξεων του μνημονιακού πολυνομοσχεδίου που αφορούν το ειδικό ιατρικό μισθολόγιο (άρθρα 136 – 140) προκύπτουν τα ακόλουθα :
  1. Μεγάλη σύγχυση και ερωτηματικά προκαλεί η πρώτη παράγραφος του άρθρου 136 που αναφέρει πως καθιερώνονται 16 μισθολογικά κλιμάκια «για κάθε βαθμίδα». Αυτό ερμηνευόμενο κατά γράμμα σημαίνει πως ο χρόνος προϋπηρεσίας για την κατάταξη στα κλιμάκια αυτά δεν θα υπολογίζεται συνολικά αλλά από την ημερομηνία ένταξης του γιατρού στην κάθε βαθμολογική βαθμίδα. Η ερμηνεία αυτή οδηγεί σε πολύ μεγάλες μειώσεις αποδοχών αλλά και σε διάφορους παραλογισμούς (π.χ. όταν ο Επιμελητής Α προάγεται σε Διευθυντή να έχει μείωση και όχι αύξηση μισθού κλπ). Άρα θέλουμε να ελπίζουμε πως η κατάταξη σε αυτά τα νέα μισθολογικά κλιμάκια θα γίνεται με βάση τον συνολικό χρόνο προϋπηρεσίας και πως η σχετική διατύπωση στο άρθρο 136 του νομοσχεδίου θα διορθωθεί.
  2. Με τις διατάξεις αυτές αλλάζει ριζικά το ειδικό ιατρικό μισθολόγιο. Καταργείται το επίδομα βιβλιοθήκης και το χρονοεπίδομα. Αυξάνεται ο βασικός μισθός ανάλογα με τον βαθμό και τον χρόνο προϋπηρεσίας. Το ωρομίσθιο της εφημερίας καθορίζεται αριθμητικά και όχι ως κλάσμα του βασικού μισθού.  Εντάσσονται στο ειδικό ιατρικό μισθολόγιο και οι αγροτικοί γιατροί. Αν ισχύσει η (λογική) ερμηνεία πως για την κατάταξη στα μισθολογικά κλιμάκια θα λαμβάνεται υπόψη ο συνολικός χρόνος προϋπηρεσίας, τότε στις ονομαστικές ΜΕΙΚΤΕΣ (προ ασφαλιστικής εισφοράς και φορολόγησης) τακτικές αποδοχές προκύπτει μικρή αύξηση (40-60 ευρώ) για τον ειδικευόμενο, και παρόμοια μικρή μείωση για τον διευθυντή – «ουδετερότητα» πάνω κάτω στις ενδιάμεσες βαθμίδες. Π.χ. με το ισχύον ο νεοπροσλαμβανόμενος (χωρίς χρονοεπίδομα) ειδικευόμενος έχει (μεικτές τακτικές μηνιαίες αποδοχές) βασικό μισθό 1007 + νοσοκομειακό επίδομα 174 + επίδομα βιβλιοθήκης 123 = 1320 ευρώ. Με τις νέες διατάξεις βασικός μισθός 1199 + νοσοκομειακό επίδομα 180 = 1379. Αντίστοιχα ο διευθυντής νέος στον βαθμό (με μίνιμουμ 20 χρόνια προϋπηρεσία αυτονόητα) έχει σήμερα (μεικτές τακτικές αποδοχές) βασικό μισθό 1580 + νοσοκομειακό επίδομα 238 + επίδομα βιβλιοθήκης 225 + επίδομα θέσης 62,40 + χρονοεπίδομα 632 = 2737,40. Με τις νέες διατάξεις βασικός μισθός (βαθμός διευθυντή – μισθολογικό κλιμάκιο Μ.Κ.11) 2441 + νοσοκομειακό επίδομα 250 = 2691.
  3. Με την κατάργηση του επιδόματος βιβλιοθήκης (το οποίο ως σήμερα ήταν αφορολόγητο, μια παλιότερη ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ του νοσοκομειακού κινήματος που είχε ανατραπεί με το 1ο μνημόνιο αλλά είχε επανέλθει πάλι με κινητοποιήσεις) και την αντίστοιχη αύξηση στον βασικό μισθό ο οποίος υπολογίζεται στο φορολογητέο εισόδημα και σε συνδυασμό με την μείωση του αφορολόγητου αναμένεται μεγάλη τελική μισθολογική απώλεια. Αυτό αν παραμείνει έτσι σημαίνει απώλεια τουλάχιστον χιλίων (1000) ευρώ καθαρά από την τσέπη κάθε γιατρού ετησίως.
  4. Αριθμητικά σε σχέση με τα σήμερα ισχύοντα, οι αμοιβές των εφημεριών αυξάνονται λίγο. Όμως με βάση τις δηλώσεις του Υπουργού Υγείας στην συνάντηση με την ΟΕΝΓΕ 12/5/17 επίκειται άμεσα νέο νομοθέτημα περί ρύθμισης χρόνου εργασίας – εφημέρευσης – ευρωπαϊκή οδηγία, με το οποίο εκτός των άλλων καταργούνται οι 17ωρες και οι 24ωρες εφημερίες και καθιερώνονται οι 5ωρες και οι 12ωρες (πάντως στις διατάξεις του μνημονιακού πολυνομοσχεδίου περί ιατρικού μισθολογίου οι εφημερίες αναφέρονται ως 17ωρες και 24ωρες). Άρα αν ισχύσουν όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό, δεν προκύπτει αύξηση αλλά μείωση των εφημεριακών αποδοχών.
  5. Σύμφωνα λοιπόν με όλα τα παραπάνω δεδομένα και αν δεν προκύψουν καινούρια, η πρόσφατη δήλωση του Υπουργού Υγείας προς την ΟΕΝΓΕ (12/5/17) πως με τις ρυθμίσεις αυτές δεν θα υπάρξουν μειώσεις αποδοχών αλλά μάλιστα θα υπάρξουν και μικρές αυξήσεις, απλά ΔΕΝ ανταποκρίνεται στην αλήθεια.
  6. Εγείρεται και σοβαρό συνταγματικό θέμα, καθώς η προσφυγή της ΟΕΝΓΕ ενάντια στις μειώσεις του ειδικού ιατρικού μισθολογίου που είχαν γίνει το 2012 εκδικάστηκε (μετά από πολλές καθυστερήσεις) στις 2/12/2016 με θετική υπέρ ημών εισήγηση.
  7. Τέλος υπάρχει στο άρθρο 140, παρ. 2, μια «θεσμική μεταρρύθμιση» άνευ δημοσιονομικής σημασίας : ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ στην Α ζώνη εφημέρευσης το ως τώρα ισχύον δικαίωμα των επιστημονικών προϊσταμένων που ασκούν καθήκοντα Συντονιστή με ανάθεση να επιλέγουν αν θα εφημερεύουν μαζί με τους λοιπούς διευθυντές του τμήματος ή αν θα έχουν εποπτικό εφημεριακό ρόλο λαμβάνοντας το επίδομα εφημέρευσης. Το … «προνόμιο» αυτό διατηρείται μόνο για τους έχοντες βαθμό Συντονιστή. Η κυβερνητική αυτή υπαναχώρηση γίνεται παρά τις περί του αντιθέτου κατά καιρούς δεσμεύσεις του ίδιου του Υπουργού, και απλά αποτελεί ένα ΧΑΤΙΡΑΚΙ στην νοοτροπία που έχουν τα υπολείμματα της πρασινογάλαζης μεγαλοδιευθυντικής φεουδαρχίας να … «ξεχωρίζουν από την πλέμπα». 
Αναμένεται η τελική μορφή των διατάξεων όπως θα ψηφιστούν στην Βουλή μαζί με το υπόλοιπο μνημονιακό πολυνομοσχέδιο. 
Επίσης αναμένεται εντός των ημερών το επόμενο προσχέδιο νόμου που θα αφορά σοβαρές αλλαγές σε ωράριο – εφημέρευση πιθανότατα σε ΠΟΛΥ ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ σύμφωνα με τις από 12/5/17 σχετικές ανακοινώσεις του Υπουργού.

Εν τω μεταξύ :
όλες / όλοι στον απεργιακό αγώνα ! όλες/όλοι και στις 18/5 στην απεργία και στα λαϊκά συλλαλητήρια !

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου