Τρίτη 18 Ιουνίου 2019

Παρεμβάσεις Εκπαιδευτικών Π.Ε. Κορυδαλλού - Αγ. Βαρβάρας: για τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή κι εκπαίδευση

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ για τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή κι εκπαίδευση

Λίγες μέρες μετά τις δημοτικές εκλογές και οι προθέσεις των δημάρχων έγιναν φανερές όσον αφορά στην εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης κάνοντας την αρχή στους δήμους Κηφισιάς και Αμαρουσίου.
Ήδη από τον Απρίλιο η ΚΕΔΕ είχε ζητήσει με ομόφωνη απόφαση την αναστολή του θεσμικού πλαισίου που προέβλεπε την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στα νηπιαγωγεία με τη λειτουργία προκάτ αιθουσών.
Τώρα ο απερχόμενος δήμαρχος Αμαρουσίου και πρόεδρος του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης έρχεται με επιστολή του προς την κυβέρνηση και το ΥΠΠΕΘ να επαναλάβει το αίτημα αναστολής της δίχρονης στον δήμο Αμαρουσίου αναφερόμενος στην “ανυπαρξία κτιριακών και εν γένει υποδομών για την απορρόφηση των νηπίων σε συνδυασμό με τις σοβαρότατες ελλείψεις σε εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό” που καθιστούν το όλο εγχείρημα “μη ρεαλιστικό και ανέφικτο”
Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η εισήγηση της Διεύθυνσης Κοινωνικών υπηρεσιών, Παιδείας, Αθλητισμού και Πολιτισμού του Δήμου Κηφισιάς προς τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία εκτός από τις παραπάνω επιφυλάξεις επικαλείται “επιστημονικές έρευνες” οι οποίες καταδεικνύουν τους παιδικούς-βρεφονηπιακούς σταθμούς ως τον βέλτιστο φορέα για την κάλυψη των αναγκών των οικογενειών και των παιδιών (4 ετών), επισημαίνοντας εξάλλου ότι “τα τροφεία παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα”. Η δε εισήγηση καταλήγει και αυτή στην πρόταση του προέδρου της ΚΕΔΕ για την αναστολή της εγκυκλίου εφαρμογής ( Φ.15/27268/Δ1/21.02.2019 - Β΄ 623 - ΚΥΑ ) για το έτος 2019-2020.
Μέσα από αυτές τις εξελίξεις γίνεται σαφές ότι:
  • Ήδη από τον Μάιο του 2018 με τον νόμο 4521 και τις τριμερείς επιτροπές είχε γίνει φανερό ότι η επιλογή της κυβέρνησης να εμπλέξει τους δήμους με αυξημένο ρόλο στη λήψη απόφασης για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης θα έβαζε σε κίνδυνο ακύρωσης ολόκληρο το νομοθέτημα. Η κυβέρνηση φέρει την ευθύνη για την υπονόμευση του νόμου που η ίδια νομοθέτησε. Μην αναλαμβάνοντας τη κεντρική μελέτη, τον σχεδιασμό και την οργάνωση των δομών, μη παρέχοντας έναν δημόσιο φορέα (μετά την κατάργηση του ΟΣΚ) για την ανέγερση κτιρίων και μεταφέροντας την αρμοδιότητα αυτή στους δήμους χωρίς μάλιστα την αντίστοιχη χρηματοδότησή τους, και μη προχωρώντας στους απαραίτητους διορισμούς μόνιμου προσωπικού για τη στελέχωση του δημόσιου νηπιαγωγείου, το κεντρικό κράτος ουσιαστικά καταργεί τον νόμο πριν καν αυτός εφαρμοστεί. Η συνέργεια της κυβέρνησης με τους δήμους παρέχει στην πρώτη το “άλλοθι” για τη μη εφαρμογή της δίχρονης – όπως ήδη είχε φανεί από την περιορισμένη εφαρμογή της το 2018-19 - και ταυτόχρονα δίνει αυξημένη εξουσία στους δήμους, οι οποίοι εκμεταλλεύονται οικονομικά, συντεχνιακά και πολιτικά τις ελλείψεις για να προωθήσουν ίδια συμφέροντα μέσα από την εμπορευματοποίηση της δημόσιας παιδείας.
  • Στα πλαίσια των νέων αρμοδιοτήτων που τους παρέχει ο νόμος Κλεισθένης, οι Δήμοι αποδεικνύονται οι πλέον αναρμόδιοι για να ασκούν εκπαιδευτική πολιτική, η οποία θα καθορίζει τελικά τα βασικά μορφωτικά και κοινωνικά δικαιώματα των παιδιών και των οικογένειών τους. Οι Δήμοι αποδεικνύονται τελικά εντελώς ακατάλληλοι να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις όποιες κτιριακές ανάγκες προκύπτουν στα δημόσια νηπιαγωγεία και σχολεία παρά το γεγονός ότι από το 2010 τους έχουν χορηγηθεί (με τον νόμο Καλλικράτη) αυξημένες αρμοδιότητες σε ότι αφορά τη συντήρηση και ανέγερση σχολικών κτιρίων.
  • Είναι σαφές ότι πέρα από την υποκριτική “ευαισθησία” που επιδεικνύουν στα κείμενά τους, οι δήμοι λειτουργούν με ίδια συμφέροντα, δεδομένου ότι η παροχή προσχολικής εκπαίδευσης στους Δημοτικούς Βρεφονηπιακούς Σταθμούς συνδέεται με τις επιδοτήσεις των ΕΣΠΑ, κονδύλι που με κανένα τρόπο δεν θέλουν να χάσουν οι δήμοι, όπως επίσης και τα έσοδα που αυτοί καρπώνονται από τα τροφεία στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς. Ακριβώς όσον αφορά αυτά τα τροφεία οι δήμοι προχωρούν σε πρακτικές (voucher) που παραβιάζουν τον συνταγματικά κατοχυρωμένο δωρεάν και ισότιμο χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης, ανοίγοντας τον δρόμο στην προέλαση των νεοφιλελεύθερων πολιτικών.
  • Το “μπαλάκι” των αρμοδιοτήτων και των ευθυνών που παίζεται ανάμεσα στο κεντρικό κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση εξυπηρετεί μόνο οικονομικά και κομματικά συμφέροντα. Όλα τα παραπάνω εντάσσονται στα πλαίσια της νεοφιλελεύθερης πολιτικής που ακολουθείται στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης μέσα από την οποία οδηγούμαστε σταθερά στην ιδιωτικοποίηση των εκπαιδευτικών δομών μέσα από λογικές ανταποδοτικότητας, λογικές που βαθαίνουν τις ταξικές διαφορές και τους φραγμούς για τα παιδιά και την οικογένεια.

Η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή κι εκπαίδευση αποτελεί βασική κοινωνική και μορφωτική ανάγκη και πάγιο αίτημα του κλάδου χρόνια τώρα. Το ίδιο και τα πάγια αιτήματα για αύξηση των δαπανών για την παιδεία και για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ακριβώς δηλαδή τα δυο θέματα που παρουσιάζει η ΚΕΔΕ ως αιτίες για την αναστολή του νόμου.
Η εκπαίδευση αποτελεί γενικό, καθολικό δικαίωμα και ως εκ τούτου δεν μπορεί από υποχρέωση του κεντρικού κράτους να γίνεται ζήτημα τοπικής διαχείρισης.

Στη βάση των παραπάνω καλούμε:

το Δ.Σ. της ΔΟΕ να ανταποκριθεί στον ρόλο του και να μπει μπροστά στον αγώνα για την καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα. Κάθε αναδίπλωση αυτή τη στιγμή αποτελεί πλήγμα για τη μόρφωση, την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη οδηγώντας ένα βήμα πιο κοντά στα νεοφιλελεύθερα σχέδια (voucher, ελεύθερη επιλογή σχολείου) για εμπορευματικοποίηση και ιδωτικοποίηση της παιδείας στο σύνολό της

Τους Συλλόγους εκπαιδευτικών και τις Ενώσεις Γονέων και Κηδεμόνων να λάβουν αντίστοιχες αποφάσεις και να βρίσκονται σε ετοιμότητα για την υπεράσπιση και εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης

το ΥΠΠΕΘ και την κυβέρνηση να προχωρήσουν άμεσα στην καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης σε όλη την επικράτεια από το σχολικό έτος 2019-2020, προχωρώντας στην επανασύσταση και επαναλειτουργία του ΟΣΚ και στη γενναία χρηματοδότησή του για την κάλυψη όλων των κτιριακών αναγκών. Καμία παραχώρηση οικοπέδων που προορίζονται για ανέγερση σχολείων και δημοσίων κτιρίων στο Υπερταμείο για εκμετάλλευση από τους δανειστές. Άμεσοι, μαζικοί, μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών ΤΩΡΑ για να μπορέσει η δημόσια δωρεάν παιδεία να ανταποκριθεί στο ρόλο της για την ίση και ενιαία πρόσβαση στο σχολείο για όλους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου