Τετάρτη 23 Δεκεμβρίου 2020

Ε' ΕΛΜΕ Αθήνας: Για τις πρόσφατες κινήσεις του υπουργείου Παιδείας. Να μην γίνουν αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια στη μέση της χρονιάς

 Ε' ΕΛΜΕ Αθήνας

Θράκης 30 - Ταύρος eelmeath@qmail.com

22 Δεκεμβρίου 2020

 

Για τις πρόσφατες κινήσεις του υπουργείου Παιδείας

Λίγο πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων, με τα σχολεία να παραμένουν κλειστά, τις "συναθροί­σεις" και τις διαδηλώσεις ουσιαστικά να απαγορεύονται και την πανδημία να σαρώνει, η κυβέρνηση προχωρά μια σειρά από ρυθμίσεις που έχουν μια κοινή συνισταμένη: από τη μια ένα σχολείο πιο ταξικό και ένα πανεπιστήμιο για λιγότερους και όσους έχουν να πληρώσουν, και από την άλλη ιδιωτικοποίηση πλευρών της εκπαίδευσης και ενίσχυση των κάθε τύπου επιχειρηματιών που δρα­στηριοποιούνται σε αυτή.

Μέσα σε λίγες μέρες η κυβέρνηση προχώρησε σε αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστή­μια, αναγνώρισε επαγγελματικά προσόντα και επαγγελματική ισοδυναμία στα πτυχία των Κολεγίων, ενώ ξεκίνησε και η επαναλειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων.

Πρώτα απ' όλα η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι τα Πανεπιστημιακά Τμήματα θα καθορί­ζουν τα ίδια την ελάχιστη βάση εισαγωγής των υποψηφίων σε αυτά, με τον ακόλουθο τρόπο: αρ­χικά, ανά επιστημονικό πεδίο θα λαμβάνεται υπ' όψη ο μέσος όρος των επιδόσεων των υποψηφίων του πεδίου σε όλα τα μαθήματα. Ο μέσος αυτός όρος θα είναι και η γενική βάση εισαγωγής όλων των τμημάτων του επιστημονικού πεδίου. Ωστόσο, η γενική αυτή βάση εισαγωγής θα λειτουργεί ως "βάση αναφοράς", αφού προβλέπεται ένα είδος αυτονομίας για κάθε τμήμα, να αυξομειώσει τη βάση εισαγωγής του σε σχέση με αυτή. Δηλαδή, προβλέπεται ένα εύρος ποσοστών της βάσης εισα­γωγής, που μπορούν να επιλέξουν τα τμήματα, ανάλογα τη ζήτηση ή τις απαιτήσεις τους. Έτσι, ένα τμήμα θα μπορεί να καθορίσει τη βάση του στο 80% της βάσης εισαγωγής (μειώνοντας τα μόρια βάσης του κατά 20% της "βάσης αναφοράς") ή στο 110% (αυξάνοντας τα μόρια της βάσης εισαγωγής κατά 10%).

Επιπλέον, ανακοίνωσε ότι οι υποψήφιοι θα έχουν πλέον περιορισμένο αριθμό επιλογών στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου και η διαδικασία εισαγωγής θα γίνεται σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση θα εισάγονται στις σχολές όσοι τα καταφέρουν (σε περιορισμένο αριθμό επιλογών και με βάσεις που θα καθορίζουν τα τμήματα). Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της πρώ­της φάσης, οι μη εισαχθέντες θα έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν ξανά τμήματα επιλέγοντας α­νάμεσα σε εκείνα που έχουν μείνει κενές θέσεις από την πρώτη φάση. Με τις αλλαγές αυτές το Υπουργείο πρακτικά θέλει το Τμήμα να διαλέγει τους εισακτέους και όχι οι μαθητές να επιλέγουν το Τμήμα που επιθυμούν. Δημιουργείται ένα ακόμα φίλτρο που θα αποκλείσει χιλιάδες μαθητές από τα Πανεπιστήμια. Το σύστημα αυτό θυμίζει τις αλλαγές που επιχείρησε να εφαρμόσει η προη­γούμενη κυβέρνηση με τις λεγόμενες πράσινες και κόκκινες σχολές.

Τα παραπάνω, που ουσιαστικά είναι η υλοποίηση της λογικής της "βάσης του 10" για την εισα­γωγή στα πανεπιστήμια, σηματοδοτούν:

-          Αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών -ιδιαίτερα των πιο φτωχών λαϊκών οικογενειών- από τα Πανεπι­στήμια, αφού μειώνεται ο αριθμός των εισακτέων.

-          Βίαιη εκδίωξη χιλιάδων νέων, που ονειρεύονται να σπουδάσουν και στροφή τους στην εφήμερη κατάρτιση.

-          Περικοπή κάθε ελευθερίας στην επιλογή τμήματος από τους μαθητές, αφού όσοι δεν περάσουν με την πρώτη στις λιγοστές επιλογές τους, θα παίρνουν κυριολεκτικά "ό,τι περισσέψει", αν "πε­ρισσέψει", και πιθανότατα όχι αυτό που επιθυμούν.

-          Κλείσιμο Τμημάτων, σύμφωνα με την Έκθεση Πισσαρίδη.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, οι αλλαγές αυτές γίνονται στο όνομα της διασφάλισης της ποιό­τητας των σπουδών στα ΑΕΙ. Πρόκειται βέβαια για καθαρή υποκρισία, καθώς την ίδια στιγμή ο καθένας θα μπορεί να πάει να γραφτεί σε κάποιο ιδιωτικό ίδρυμα με μόνη προϋπόθεση να μπο- ρεί να το πληρώσει. Και για να γίνουν πιο ξεκάθαρες οι προθέσεις της κυβέρνησης, την ίδια στιγμή που γίνεται πιο δύσκολη η εισαγωγή στα δημόσια ιδρύματα, αναβαθμίζονται οι ιδιωτικές επιχει­ρήσεις παροχής κατάρτισης, τα λεγόμενα κολλέγια.

Έτσι με αιφνιδιαστική τροπολογία στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το Εθνικό Σύ­στημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, προχώρησε στην αναγνώ­ριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων των Κολεγίων. Με την τροπολογία αυτή, που ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία, οι πτυχιούχοι Κολλεγίων θα έχουν τα ί­δια επαγγελματικά δικαιώματα με αυτά των πτυχιούχων των ελληνικών Πανεπιστημίων, καθώς προβλέπεται:

-          Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος να εγγράφει αποφοίτους Κολλεγίων, προκειμένου να ασκούν το επάγγελμα του Αρχιτέκτονα Μηχανικού.

-          Στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος να εγγράφει αποφοίτους Κολλεγίων για να ασκούν το επάγγελμα του Οικονομολόγου και του Λογιστή Φοροτεχνικού.

-          Τα δικαιώματα άσκησης των παραπάνω επαγγελμάτων θα είναι τα ίδια με αυτά των πτυχιούχων των δημοσίων ελληνικών Πανεπιστημίων.

Η αποσύνδεση συνολικά του πτυχίου από τα επαγγελματικά δικαιώματα, η υποβάθμιση των πτυχίων, η αντιστοίχιση κολλεγίων με πανεπιστήμια αποτελούν διαδικασία που ξεκίνησε με τη Συνθήκη της Μπολόνιας και είναι κρίκος στην πολιτική της ΕΕ.Η εξέλιξη αυτή θα εξισώσει de facto τα ιδιωτικά κολέγια με τα δημόσια πανεπιστήμια και παράλληλα θα οδηγήσει στην πλήρη εμπο- ρευματοποίηση της τριτοβάθμιας και στην υποβάθμιση των πανεπιστημιακών πτυχίων. Και αυτό γιατί αν τόσο εύκολα μπορεί να πάρει τίτλο από ένα Κολέγιο με 3 χρόνια «σπουδών» γιατί να ζορι­στεί στο δημόσιο Πανεπιστήμιο και στα 4 χρόνια σπουδών του; Και το αντίθετο: αν ο τίτλος των ιδιωτικών κολεγίων έχει την ίδια αξία με αυτόν των δημόσιων ΑΕΙ, τότε για ποιο λόγο τα δημόσια ΑΕΙ να μην λειτουργήσουν σαν τα ιδιωτικά κολέγια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται (φθηνές σε ποιότητα σπουδές, αγοραία αντίληψη, δίδακτρα); Και γιατί να μην επεκταθεί αυτή η κατάσταση σε όλα και περισσότερα τμήματα και επαγγέλματα;

Η παραπάνω ατζέντα δεν μπορεί παρά να συνοδεύεται από αλλαγές στη δευτεροβάθμια εκπαί­δευση. Κόμβος σε αυτές τις αλλαγές είναι η επαναλειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων, η πλατ­φόρμα της οποίας ξανάνοιξε στις 18/12. Σύμφωνα με το νέο σύστημα για το Λύκειο από την Τρά­πεζα Θεμάτων πρόκειται να επιλεγούν φέτος δύο από τα τέσσερα θέματα των εξετάσεων της Α' Λυκείου. Πέρα από όλα τα προβλήματα που έχει η συγκεκριμένη αλλαγή, το υπουργείο συμπεριφέ­ρεται σαν να μην έχει χαθεί η μισή χρονιά στην τηλεκπαίδευση και δείχνει να προχωράει το σχεδια- σμό του κανονικά.

Το υπουργείο επείγεται για την υλοποίηση της Τράπεζας Θεμάτων, καθώς μέσα από αυτή θα επιδιώξει να εξοστρακίσει τους αδύνατους μαθητές και από το Γενικό και από το Τεχνικό Λύκειο, οδηγώντας τους κατευθείαν στην κατάρτιση, στις δίχρονες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης και στα «παραμάγαζα» που ιδρύουν οι επιχειρηματίες της γνώσης. Άλλωστε, τη σχολική χρονιά 2013­2014, όταν είχε ξαναδοκιμαστεί η Τράπεζα Θεμάτων το ποσοστό των μετεξεταστέων στην Α' Λυκείου εκτινάχθηκε στο 23,3%, όταν την προηγούμενη χρονιά, ήταν στο 4,2%. Μεγάλος κερδισμένος βέβαια ήταν και τότε τα φροντιστήρια. Παράλληλα θα ελέγχεται πλήρως η διδακτική πράξη, επειδή όλο το μάθημα θα πρέπει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της συγκεκριμένης εξεταστικής διαδικασίας.

Εκτός από τη συρρίκνωση του Λυκείου, με την Τράπεζα Θεμάτων το Υπουργείο Παιδείας θα επι­χειρήσει σταδιακά να αξιολογήσει τους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες με βάση τις επιδό­σεις των μαθητών, ενέργεια για την οποία, άλλωστε ετοιμάζεται και σχεδιάζεται και η κατάλληλη ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπως έχει αναφερθεί και σε σχετικά ρεπορτάζ.

Γ ια όλους λοιπόν τους παραπάνω λόγους αυτές οι αλλαγές δεν πρέπει να περάσουν: Απαιτούμε:

-              Να μην εφαρμοστεί η Τράπεζα Θεμάτων.

-              Να μην γίνουν αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια στη μέση της χρονιάς.

-              Απεριόριστη δυνατότητα πολλαπλών επιλογών προτίμησης, με δικαίωμα επανάληψης της διαδικασίας όσες φορές επιθυμούν οι υποψήφιοι και κατοχύρωση βαθμολογίας μαθημά­των και για τις επόμενες χρονιές.

-              Δικαίωμα σε όλους τους μαθητές να διεκδικήσουν την πρόσβαση σε όλες τις Σχολές. Όχι στην επαναφορά της βάσης του 10.

-              Να μην εφαρμοστεί ο νόμος για το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτι­σης και Δια Βίου Μάθησης.

-              Να μην εξομοιωθούν τα κολλέγια με τα δημόσια Πανεπιστήμια.



 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου