Δευτέρα 20 Ιουνίου 2022

Ε' ΕΛΜΕ Αθήνας: Δελτίο τύπου από την παράσταση στην συνεδρίαση του Δημ. Συμβουλίου Μοσχάτου-Ταύρου για την μετατροπή του 3ου ΕΠΑΛ Ταύρου σε πρότυπο

Ε' ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ                                                               20 Ιουνίου 2022  

Θράκης 30 – Ταύρος eelmeath@gmail.com  

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΜΟΣΧΑΤΟΥ – ΤΑΥΡΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ 3ου ΕΠΑΛ ΤΑΥΡΟΥ ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ  

Την Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022 πραγματοποιήθηκε στο πολιτιστικό κέντρο του δήμου Μοσχάτου - Ταύρου συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου με θέμα – μεταξύ άλλων – την συζήτηση και γνωμοδότηση για την μετατροπή του ΕΠΑΛ Ταύρου σε Πρότυπο. Στην συνεδρίαση παραστήκαμε ως Ε΄ ΕΛΜΕ κατόπιν προσκλησης, μαζί με  εκπαιδευτικούς από το ΕΠΑΛ Ταύρου, τον πρόεδρο της  Ένωσης γονέων Ταύρου, την πρόεδρο της Ομοσπονδίας γονέων Αττικής καθώς και τον διευθυντή του 3ου ΕΠΑΛ Ταύρου και τον ΔΔΕ Δ΄ Αθήνας.   

Στην συζήτηση, αρχικά ο λόγος δόθηκε στον ΔΔΕ Δ΄ Αθήνας, κ. Π. Γιαλούρη, ο οποίος, αφού επικαλέστηκε το νομοθετικό πλαίσιο για την ίδρυση των Π.ΕΠΑ.Λ, με το σκεπτικό ότι εφόσον ο νόμος ορίζει δεν πέφτει ο λόγος σε κανένα, δήλωσε ότι «είναι τιμή για τον δήμο να έχει πρότυπο ΕΠΑΛ». Είπε ακόμη – ως εικασία και πίστη- ότι κανένας μαθητής δεν θα αποκλειστεί, εφόσον δεν αποκλείστηκαν μαθητές από άλλα ΕΠΑΛ που έγιναν πρότυπα. Τόνισε ότι ούτως ή άλλως τα ΕΠΑΛ δεν είναι «σχολεία της γειτονιάς» εφόσον τα επιλέγουν όσοι θέλουν την προσφερόμενη ειδικότητα και όχι οι μαθητές της γειτονιάς. Επίσης, θεώρησε ότι η αναμενόμενη χρηματοδότηση θα φέρει αναβάθμιση και συνεπώς και δυνατότητες για ικανοποίηση της ζήτησης από τους μαθητές. Για τις θέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών επικαλέστηκε την προσωρινή «προστασία» τους από υπουργική απόφαση.   

Στην συνέχεια ο λόγος δόθηκε στον πρόεδρο της Ε΄ΕΛΜΕ Η. Μούρη. Από την πλευρά μας τονίσαμε την πολιτική διάσταση της επιλογής να χαρακτηριστούν πρότυπα ορισμένα μόνο σχολεία και σε αυτά μόνο να δοθεί μια χρηματοδότηση, αντί να χρηματοδοτηθούν όλα τα σχολεία, προκειμένου να απολαμβάνουν την ποιότητα εκπαίδευσης που δικαιούνται όλα τα παιδιά. Τα πρότυπα σχολεία δεν ήρθαν για να συμπεριλάβουν μαθητές αλλά για να αποκλείσουν και να οδηγήσουν σε οικονομική επιβάρυνση τις  οικογένειες, προκειμένου τα παιδιά να πιάσουν τις βαθμολογικές προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος. Επισημάναμε ακόμη ότι δεν έχει προηγηθεί καμία μελέτη αναγκαιότητας για την μετατροπή του ΕΠΑΛ Ταύρου σε πρότυπο και  ότι η θεσμοθέτηση της εμπλοκής της αγοράς εργασίας στον καθορισμό των ειδικοτήτων των Π.ΕΠΑΛ οδηγεί την δημόσια εκπαίδευση σε επικίνδυνες ατραπούς, όπου η αγορά θα καθορίζει με κριτήρια το κέρδος της την παρεχόμενη από τα σχολεία εκπαίδευση. Τεκμήριο για το γεγονός αυτό αποτελεί και η πραγματοποίηση μεγάλου μέρους της πρακτικής άσκησης των φοιτώντων στα πρότυπα ΕΠΑΛ κατευθείαν στις επιχειρήσεις εν είδει φτηνής εργασίας. Σε σχέση δε με τις οργανικές θέσεις των καθηγητών υπογραμμίστηκε ότι υπάρχει εσκεμμένη παραπληροφόρηση. Ο νόμος ρητά αναφέρεται σε θητεία (μετά από αυστηρή αξιολόγηση), ενώ η υπουργική απόφαση, θέλοντας να κάμψει τις αντιδράσεις, αναφέρει ότι δεν θίγονται οι οργανικές των υπηρετούντων!       

  

Στο ίδιο πλαίσιο τοποθετήθηκε και ο εκπρόσωπος από τις ενώσεις γονέων, κ. Σαριδάκης επισημαίνοντας ότι η μετατροπή ορισμένων ΕΠΑΛ σε πρότυπα εξυπηρετεί τον στόχο της μείωσης της χρηματοδότησης της δημόσιας εκπαίδευσης και αποτελεί εφαρμογή της διεθνούς πρακτικής αποχαρακτηρισμού της εκπαίδευσης από δημόσιο αγαθό. Τόνισε την ανάγκη ως γονείς και ως πολίτες να απαιτούμε την γεναία χρηματοδότηση και στήριξη όλων των σχολείων ώστε να παρέχεται σε όλα τα παιδιά η δυνατότητα των σπουδών, ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση. Αντί για αυτό η μετατροπή του 3ου ΕΠΑΛ Ταύρου σε πρότυπο οδηγεί στην κατηγοριοποίηση σχολειών και μαθητών.   

Στην συνέχεια, το μέλος του συλλόγου διδασκόντων του ΕΠΑΛ Ταύρου και αντιπρόεδρος της ΕΛΜΕ κ. Μπλίκα επισήμανε ότι η μετατροπή σε πρότυπο κλιμακώνει την κατηγοριοποίηση των σχολείων και εντείνει τις ανισότητες, βαθαίνει την εμπλοκή της επιχειρηματικότητας στο σχολείο με ρόλο αποφασιστικό ως προς τα αναλυτικά προγράμματα και τις ειδικότητες, νομιμοποιεί την ανήλικη εργασία, εισάγει αντιπαιδαγωγικές πρακτικές όπως την παντελή άρση των γεωγραφικών ορίων και τον διαμοιρασμό των μαθητών με κριτήριο την επίδοση, οδηγεί στην απώλεια των οργανικών θέσεων του διδακτικού προσωπικού. Τόνισε ότι η μετατροπή σε πρότυπο δε λύνει τα προβλήματα των σχολείων όπως τους ελάχιστους διορισμούς διδακτικού προσωπικού, την απαξίωση των υποδομών, τα αποσπασματικά αναλυτικά προγράμματα.  

Ο διευθυντής του 3ου ΕΠΑΛ Ταύρου, κ. Β. Βασιλάκης,  μίλησε στην συνέχεια για «πλεονεκτήματα» της μετατροπής του ΕΠΑΛ σε πρότυπο αλλά και «ασάφειες» ως προς την πρακτική άσκηση των μαθητών. Κατά την γνώμη του διαγράφονται θετικές και αρνητικές προοπτικές χωρίς να μπορεί να προβλέψει πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση.   

Στην συνέχεια πήραν τον λόγο μέλη του δημοτικού συμβουλίου εκπροσωπώντας τις παρατάξεις τους.   

Εκ μέρους της παράταξης «Μοσχάτο – Ταύρος, ανθρώπινη πόλη σύγχρονος δήμος», η οποία είναι και η πλειοψηφούσα παράταξη του δημάρχου, μίλησαν οι κκ Ντερέκας Αθ. και Ζώταλης Δ. Τάχθηκαν υπέρ της μετατροπής του ΕΠΑΛ Ταύρου σε πρότυπο, με επιχειρήματα ότι  πρέπει να τηρηθεί ο νόμος που προβλέπει την δημιουργία τους και εφόσον «δεν είμαστε όλοι ίδιοι» πρέπει να υπάρχουν και τα πρότυπα. Κατήγγειλαν ακόμη το εκπαιδευτικό κίνημα που δεν αγωνίζεται  και δεν διεκδικεί όσα πρέπει για τομείς ευαίσθητους όπως η ειδική αγωγή. Από την παράταξη «Μαζί μπροστά» τοποθετήθηκαν οι  κ. κ. Μπούτσης και Καζαντζής λέγοντας ότι είναι υπέρ των προτύπων σχολείων γιατί η ανυπαρξία τους οδηγεί σε μια «ισότητα προς τα κάτω». Αντίθετα, κατά την γνώμη τους το πρότυπο ΕΠΑΛ σημαίνει «αναβάθμιση» του σχολείου και της περιοχής. Μάλιστα αναφέρθηκε ότι αν μαθητές μείνουν εκτός του προτύπου ΕΠΑΛ, τότε ο «θεσμός  θα έχει πετύχει τον στόχο του» εφόσον θα έχει μεγάλη ζήτηση.   

Κατά της μετατροπής του ΕΠΑΛ σε πρότυπο τάχθηκαν οι παρατάξεις «Λαϊκή Συσπείρωση Μοσχάτου-Ταύρου» και «Πολίτες σε δράση για την ανατροπή – Ριζοσπαστική δημοτική κίνηση Μοσχάτου- Ταύρου» καθώς και ανεξάρτητοι δημοτικοί σύμβουλοι. Συγκεκριμένα, εκ μέρους της «Λαϊκής Συσπείρωσης Μοσχάτου-Ταύρου» μίλησε ο κ. Κυριαζίδης Π. χαρακτηρίζοντας «υποκρισία» του υπουργείου παιδείας  την «προτυποποίηση», εκπορευόμενη από τις επιταγές του ΣΕΒ  αντί της στήριξης όλων των σχολείων ανεξαιρέτως. Ανέφερε ακόμη ότι η  πρακτική άσκηση στο πλαίσιο του προτύπου ΕΠΑΛ συνιστά «εργασιακή γαλέρα» και σχολιάζοντας τις τοποθετήσεις  των προηγούμενων παρατάξεων περί προόδου αναρωτήθηκε « πόσο προοδευτικά είναι τα κοντέινερ στην θέση των σχολικών αιθουσών». Τοποθετήθηκε ακόμη και ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος, κ. Σούτος Δ. κατά της μετατροπής του ΕΠΑΛ σε πρότυπο αμφισβητώντας τον τρόπο επιλογής των μαθητών και τονίζοντας ότι η προτυποποίηση οδηγεί στην μετατροπή των νέων εργαζόμενων σε δούλους υπό τις διαταγές του εκάστοτε εργοδότη. Τόνισε την ανάγκη χρηματοδότησης και στήριξης του 3ου ΕΠΑΛ Ταύρου όπως και κάθε σχολείου. Τέλος κατά της μετατροπής του ΕΠΑΛ σε πρότυπο τάχθηκε και ο επικεφαλής της παράταξης «Πολίτες σε δράση για την ανατροπή – Ριζοσπαστική δημοτική κίνηση Μοσχάτου-Ταύρου» λέγοντας ότι οδηγεί τους μαθητές σε απλήρωτη εργασία χωρίς δικαιώματα. Τόνισε ακόμα ότι τα στοιχεία για τους μαθητές που παρουσιάστηκαν από τον ΔΔΕ είναι ανεπαρκή και  δεν εγγυώνται σε καμία περίπτωση ότι δεν θα αποκλειστούν παιδιά από το σχολείο. Τέλος, τόνισε ότι η  αναμενόμενη χρηματοδότηση θα οδηγήσει χρήματα «στις τσέπες λίγων»  

Κλείνοντας τις τρείς ώρες συζήτησης επί του θέματος και ενώ οι εκπρόσωποι των παρατάξεων της αντιπολίτευσης ζήτησαν να γίνει ψηφοφορία, ο πρόεδρος του δημοτικού Συμβουλίου αλλά και ο Δήμαρχος τάχθηκαν με τη θέση ότι εφόσον ακούστηκαν όλες οι απόψεις δεν χρειάζεται να γίνει ψηφοφορία. Μετά από αυτή την εξέλιξη αποχώρησε σύσσωμη η αντιπολίτευση.   

Στην αποστροφή του λόγου του ο Δήμαρχος ανέφερε ότι αυτό που τον ενδιαφέρει είναι η διασφάλιση των θέσεων, για όσα παιδιά του Δήμου θελήσουν να φοιτήσουν στο Π.ΕΠΑ.Λ., καθώς και η εξασφάλιση των οργανικών των καθηγητών.  

Απαντήσαμε βέβαια ότι είναι σαν να ζητάει την αλλαγή του νόμου. Πράγμα, όμως που δεν κάνει η πλειοψηφούσα παράταξη.  

Εν κατακλείδι, το αποτέλεσμα, κάτω από αυτούς τους αρνητικούς συσχετισμούς, μπορεί να θεωρηθεί ως πύρρειος νίκη. Δεν καταφέραμε να πάρουμε την αρνητική στάση του Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά δεν βγήκε και σύμφωνη άποψη όπως θα επιθυμούσε το Υπουργείο Παιδείας.       

Για το ΔΣ 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου