συγκέντρωση

Όλοι/ες στην 24ωρη Απεργία της ΑΔΕΔΥ την Πέμπτη 28/8 Αθήνα: συγκέντρωση 10:00 πμ στο Σύνταγμα! (Προσυγκέντρωση πλ. Κλαυθμώνος 9:30 πμ) Θεσσαλονίκη: συγκέντρωση 10:00 πμ Άγαλμα Βενιζέλου

Πέμπτη 9 Οκτωβρίου 2025

Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης: Όχι στην καταβαράθρωση και διάλυση της Ειδικής Αγωνής! - ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ 10-10, 2μμ, ΠΔΕ

Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης                    Θεσσαλονίκη 7-10-2025

Προξένου Κορομηλά 51

e.elme.thess@gmail.com



ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΒΑΡΑΘΡΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Οι μαθητές με αναπηρία / ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με πλοηγό

τις οδηγίες ΟΟΣΑ και ΕΕ, στο όνομα της ψευδεπίγραφης «πλήρους ένταξης»,

θυσιάζονται στο βωμό των περικοπών της λιτότητας και της πολεμικής οικονομίας

ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΜΕ ΣΕΠΕ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10/10, 2 μμ, ΠΔΕ (μονόωρες και δίωρες στάσεις 12-2μμ)

Με ένα οργανωμένο σχέδιο το Υπουργείο και η κυβέρνηση προχωρούν από το καλοκαίρι στην καταβαράθρωση και την διάλυση της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Αφού ανακοίνωσαν τη δημιουργία εκατοντάδων τμημάτων ένταξης (ΤΕ), για να εμφανίσουν επικοινωνιακά ότι ενδιαφέρονται για την ειδική αγωγή, ψήφισαν το νόμο 5224 με τον οποίο δίνεται έμφαση στη συμπερίληψη και την συνδιδασκαλία μέσα στα τμήματα γενικής παιδείας για τους μαθητές των ΤΕ, χωρίς να αποκλείεται η λειτουργία ολιγομελών τμημάτων για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ενώ ορίστηκαν νέοι κόφτες στην παράλληλη στήριξη. Στη συνέχεια σύμβουλοι και επόπτες άρχισαν να δίνουν προφορικές οδηγίες στους διευθυντές για να μη λειτουργήσουν τα ΤΕ για να δημιουργήσουν τετελεσμένα, ενώ τελευταία οδηγίες του Υπουργείου καταργούν την παράλληλη στήριξη και τα τμήματα ένταξης, μεταφέροντας την ευθύνη της ειδικής αγωγής και στους καθηγητές της γενικής παιδείας.

Στην πραγματικότητα, με τις οδηγίες αυτές οι μαθητές που χρειάζονται παράλληλη στήριξη και οι μαθητές που πρέπει να καλύψουν μαθησιακά κενά και άλλες ανάγκες σε ολιγομελή τμήματα, δεν θα έχουν τη στήριξη που χρειάζονται, ενώ οι εκπαιδευτικοί γενικής και ειδικής αγωγής γίνονται για όλες τις δουλειές με προφανή προοπτική την κατάργηση της ειδικής εκπαίδευσης. Στο όνομα της συνεκπαίδευσης ορίζεται ότι σε κάθε σχολείο θα υπάρχει ένα μόνο τμήμα ένταξης με έως 3 εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων σε Γυμνάσια και Λύκεια και 4 για τα ΕΠΑΛ. Μαθητές με μαθησιακές και άλλες ιδιαίτερες ανάγκες θα στοιβάζονται σε ένα τμήμα με 26, 27, ακόμη και 28, 29 συνολικό αριθμό μαθητών, ενώ ο εκπαιδευτικός της γενικής και της ειδικής εκπαίδευσης πρέπει να εφαρμόζουν ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης για τον κάθε μαθητή(ΕΠΕ). Ο εκπαιδευτικός της παράλληλης θα στηρίζει και τους μαθητές της ένταξης, όπως και ο εκπαιδευτικός της ένταξης τους μαθητές που χρειάζονται παράλληλη στήριξη. Αν εφαρμοστεί η αυστηρή οδηγία για ένα μόνο τμήμα ένταξης ανά τάξη, αυτό σημαίνει ότι σε ένα τμήμα με 27 μαθητές, ούτε οι μαθητές με ειδικά προβλήματα θα έχουν την εκπαίδευση που χρειάζονται, ούτε όμως και οι υπόλοιποι μαθητές. Σταθερός στόχος: η επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών μέσω της ρευστοποίησης των δομών της ειδικής εκπαίδευσης.

Τα 2,3 δισ. ευρώ που θα δοθούν για «αμυντικές δαπάνες» το 2026, περικόπτονται από τη δημόσια και δωρεάν υγεία και παιδεία, που στενάζουν κάτω από το βάρος της χρόνιας υποχρηματοδότησης. Τη στιγμή που οι μαθητές με ειδικές ανάγκες και προβλήματα αυξάνονται ολοένα, αποτελεί κοινό μυστικό ότι τα ΕΣΠΑ λήγουν το 2027 και όποιες προσλήψεις (π.χ. παράλληλη στήριξη) έγιναν μέσα από αυτά δεν έχουν μέλλον. Από την άλλη, οι όποιες προσδοκίες να «βρεθούν λεφτά» από τον κρατικό προϋπολογισμό ακυρώνονται από τα αυστηρά όρια του Συμφώνου σταθερότητας της ΕΕ, εντός των οποίων κινείται η κυβερνητική πολιτική.

Η κυβέρνηση της ΝΔ προετοιμάζει το επόμενο σχέδιο διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης, εφαρμόζοντας από τώρα τα σχέδιά της. Μέσα στις στοχεύσεις της βρίσκεται η πλήρης αποδόμηση της δημόσιας και δωρεάν ειδικής εκπαίδευσης, που θεωρείται «δαπανηρή». Τα τελευταία νομοθετήματα, οι εγκύκλιοι και οι προφορικές οδηγίες έχουν διπλό στόχο: Από τη μια την εξασφάλιση πόρων για την μεταφορά των χρημάτων στην πολεμική μηχανή που δουλεύει με επιτάχυνση, και από την άλλη την περικοπή των «κοστοβόρων» δικαιωμάτων που κέρδισε το αναπηρικό, γονεϊκό και εκπαιδευτικό κίνημα, τα τελευταία τουλάχιστον 50 χρόνια στην εκπαίδευση. Οι στοχεύσεις αυτές για να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν ντύνονται με τον απαραίτητο παραπλανητικό, υποκριτικό αλλά εύηχο μανδύα της «πλήρους ένταξης». Στην πραγματικότητα μεταφράζονται σε έλλειψη ή πλήρη απουσία εκπαιδευτικού προσωπικού, προγραμμάτων, δομών, βιβλίων και γενικότερα εκπαιδευτικού περιβάλλοντος κατάλληλου να προσφέρει εκπαίδευση σε ΟΛΟΥΣ/ΕΣ τους μαθητές/τριες

Η τελευταία εγκύκλιος του υπουργείου επιδιώκει (ανεπιτυχώς) να διαμορφώσει ένα νέο εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου: Οι μέχρι σήμερα διακριτοί ρόλοι των εκπαιδευτικών των ΤΕ και της παράλληλης στήριξης (που απευθύνονται σε μαθητές με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες) ανατρέπονται: οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων ένταξης και της παράλληλης στήριξης εναλλάσσουν ρόλους και καθήκοντα (ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΟΛΑ) με βάση όχι τις διαγνωσμένες ανάγκες των μαθητών με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά με βάση τα εκπαιδευτικά ελλείμματα των σχολείων. Έτσι οι μαθητές με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που έχουν διάγνωση από το ΚΕΔΑΣΥ για συγκεκριμένου τύπου και χρόνου εκπαιδευτική υποστήριξη θα «υποστηρίζονται» για ελάχιστο χρόνο από όποιον διαθέσιμο εκπαιδευτικό ΕΑΕ: Άλλοτε από τον εκπαιδευτικό του τμήματος ένταξης, άλλοτε από τον εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης. Και άλλοτε πάλι από κανέναν. Θα «υποστηρίζονται» όχι με βάση τις ώρες που η θεσμοθετημένη αρμόδια διεπιστημονική ομάδα προτείνει στην αξιολογική της έκθεση αλλά με βάση τις «διαθέσιμες» ώρες που ο σύλλογος διδασκόντων ή κυρίως ο Δ/ντής της σχ. μονάδες έχουν να μοιράσουν στους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ που υπηρετούν στο σχολείο, παραβιάζοντας όχι μόνο τα δικαιώματα των μαθητών και των γονέων τους αλλά και την επιστημονική εγκυρότητα κάθε δημόσιου φορέα (κυρίως των ΚΕΔΑΣΥ) που συντάσσει και εκδίδει τη διάγνωση των αναγκών και των εμποδίων μάθησης.

Οι νέες αρμοδιότητες και καθήκοντα που «παραχωρούνται» στον διευθυντή/ τρια και προϊστάμενο/νη κάθε σχολείου, αλλά και στους συλλόγους διδασκόντων (κατά παράβαση ακόμα και των θεσμοθετημένων καθηκόντων τους) οδηγούν στην «αυτονομία» της ατομικής ευθύνης της σχ. μονάδας, που θα καλείται να λύνει τα προβλήματα που το κράτος δημιουργεί (υποχρηματοδότηση, τεράστια κενά εκπαιδευτικού προσωπικού από την αρχή ως το τέλος της χρονιάς). Το αν το σχολείο θα τα καταφέρει ή όχι αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης πολλών επιπέδων: της εσωτερικής, της εξωτερικής αξιολόγησης των σχολείων αλλά και της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

Η παραπάνω πρακτική αφήνει περιθώρια σε όσους γονείς μπορούν, να αιτηθούν ιδιώτη ειδικό βοηθό (ξαναβάζοντας το χέρι στην τσέπη). Οι προσλήψεις ανασφάλιστων εργαζόμενων για το εντός του δημόσιου σχολείου παραγόμενο έργο θα εκτοξευτούν, την ίδια στιγμή που ο κόφτης και το πλαφόν του υπ. παιδείας ισχύει μόνο για τις δημόσιες παράλληλες (όχι πάνω από μια σε κάθε τμήμα, ασχέτως αριθμού διαγνώσεων, όχι τόσες όσες χρειάζεται το σχολείο) ενώ οι προσλήψεις ιδιωτών ειδικών βοηθών είναι χωρίς όριο και χωρίς καθορισμό προσόντων και καθηκόντων. Η ιδιωτικοποίηση πλευρών της δημόσιας εκπαίδευσης στα καλύτερά της.

Τα μέλη ΕΕΠ των ΕΔΥ που μοιράζονται σε 5 (!) σχολικές μονάδες είναι αδύνατον να υποστηρίξουν τις ανάγκες τόσο μεγάλου αριθμού μαθητών και γονέων, καθιστώντας το έργο τους υπο-έργο, από τη μια μεριά εξουθενωτικό και από την άλλη αναποτελεσματικό. Αν δεν υπάρχει ΕΔΥ με ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, η ευθύνη για το σχεδιασμό του ΕΠΕ, ατομικού προγράμματος για κάθε μαθητή, μεταβιβάζεται στους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης που απ ό τι φαίνεται αναλαμβάνουν και τη δουλειά ειδικής επιτροπής.

Τέλος, η επαναλαμβανόμενη αναφορά ότι τα τμήματα ένταξης και η παράλληλη στήριξη αποτελούν θεσμό και όχι δομή εκπαίδευσης προλειάνει το έδαφος για κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών που υπηρετούν αυτές τις δομές. Οι θεσμοί καταργούνται ευκολότερα από τις δομές ή μοιράζονται σαν «αντίδωρα» από περικοπές.

Δηλώνουμε για μία ακόμη φορά ότι οι εκπαιδευτικοί θα συνεχίζουμε να υπερασπιζόμαστε τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας. Δεν θα επιτρέψουμε τη ρευστοποίηση των δομών ειδικής εκπαίδευσης, την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Προασπιζόμαστε τα εργασιακά μας δικαιώματα. Η απάντηση του εκπαιδευτικού και γονεϊκού κινήματος είναι μονόδρομος.

Απαιτούμε:

  • Να σταματήσει τώρα η αποδόμηση της ειδικής αγωγής. Να μην ισχύσουν και να μην εφαρμοστούν τα νέα μέτρα και οι οδηγίες για τα τμήματα ένταξης και την παράλληλη στήριξη.

  • Ουσιαστική λειτουργία των ΤΕ με μέτρα στήριξής τους (αίθουσες, έγκριση ολιγομελών τμημάτων, κάλυψη όλων των ωρών για όλες τις ειδικότητες και για όλα τα παιδιά, προσλήψεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού κ.ά.).

  • Καμία περικοπή στην παράλληλη, ένας εκπαιδευτικός για κάθε μαθητή και με όλες τις ώρες που δικαιούται σε κάθε μάθημα.

  • Αύξηση των δαπανών για την παιδεία και υγεία και όχι για την πολεμική βιομηχανία.

  • Κάλυψη ΤΩΡΑ όλων των κενών με μόνιμους διορισμούς στη γενική και ειδική εκπαίδευση.

  • Όχι στην «αυτονομία» της σχολικής μονάδας, που μεταφράζεται ως ατομική ευθύνη της σχολικής μονάδας να επιλύει όλα τα προβλήματα που δημιουργεί η κρατική υποχρηματοδότηση.

  • Όχι στην αξιολόγηση σχολείου και εκπαιδευτικών

  • Κατάργηση όλων των αντιεκπαιδευτικών νόμων για την ειδική αγωγή.

Καλούμε ΕΛΜΕ, ΣΕΠΕ ΟΛΜΕ, ΔΟΕ να πάρουν αποφάσεις που θα προχωρούν πέρα από την καταγγελία της και θα οργανώνουν μαζί με τους γονείς δράσεις, κινητοποιήσεις για την ανατροπή αυτών των σχεδιασμών.

Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να ενημερώσουν τους γονείς των μαθητών τους για τις εξελίξεις αυτές και να λειτουργήσουν με βάση το εκπαιδευτικό τους καθήκον τα τμήματα ένταξης, όπως το έκαναν μέχρι τώρα, προσφέροντας την ιδιαίτερη βοήθεια που χρειάζεται ο κάθε μαθητής τους.

ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ οργανώνουμε συνάντηση με τους συμβούλους της ειδικής αγωγής και τους υπεύθυνους του ΚΕΔΑΣΥ, απαιτούμε να καταθέσουν την επιστημονική τους άποψη, γιατί άλλα κατέθεταν και έλεγαν πέρσι.

Καλούμε όλες και όλους να συμμετέχουν στην κινητοποίηση των ΕΛΜΕ ΣΕΠΕ την Παρασκευή 10/10 στις 2μμ στην ΠΔΕ και προκηρύσσουμε μονόωρες και δίωρες στάσεις εργασίας 12μ. – 2μμ.

ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΑΙΣΘΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ

ΤΑ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ/ Ή ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ

Για το Δ.Σ.


Ο πρόεδρος           Η γραμματέας

Χρήστος Ζαγανίδης          Σοφία Στεφανίδου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου