συγκέντρωση

Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο ενάντια στα ιδιωτικά ΑΕΙ, Πέμπτη 15/2, 12μ, Προπύλαια (Αθήνα), Καμαρά (Θεσσαλονίκη) και σε όλη τη χώρα

Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2022

ΕΛΜΕ Περιστερίου: Νομοσχέδιο ΕΦΚΑ - Επιχειρούν την ολοκληρωτική διάλυση του δημόσιου συστήματος ασφάλισης

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΕΦΚΑ:  ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΝ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ


 

 

 

 

 

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΕΦΚΑ:

ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΝ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Με το νομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης» η κυβέρνηση διατείνεται πως στοχεύει στο λειτουργικό εκσυγχρονισμό του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), στην αναβάθμιση του στελεχιακού δυναμικού, στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη υλοποίηση της αποστολής του e-ΕΦΚΑ και στην καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Στην πραγματικότητα προχωρά στην ολοκληρωτική διάλυση της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης.

Όπως είναι γνωστό, η περίοδος της πανδημίας αξιοποιήθηκε από την κυβέρνηση για να επέλθουν δομικές αλλαγές στο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΣΚΑ), στην κατεύθυνση της διάλυσής του. Τέτοια ήταν η παραχώρηση της έκδοσης των συντάξεων σε ιδιώτες, που ψηφίστηκε πριν από ένα χρόνο, καθώς και η παράδοση της επικουρικής ασφάλισης στα ιδιωτικά συμφέροντα με την εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού - ανταποδοτικού συστήματος, που ξεκίνησε μόλις να εφαρμόζεται (ν.4826/2021). Με το νέο νομοσχέδιο "εκσυγχρονισμού" του ΕΦΚΑ η κυβέρνηση προχωρά ακόμα περισσότερο στο δρόμο της διάλυσης του κοινωνικού κράτους, της κομματικοποίησης της δημόσιας διοίκησης και της λεηλάτησης της δημόσιας περιουσίας, αφού:

1.    Οι γενικοί διευθυντές και οι διευθυντές του e-ΕΦΚΑ δύνανται να επιλέγονται με τριετή θητεία με δυνατότητα ανανέωσης άπαξ, όχι μόνο από το Δημόσιο, αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα (άρθρο 3). Παρακάμπτεται δηλαδή η υφιστάμενη δημόσια διοίκηση για την επιλογή στελεχών, σε τόσο νευραλγικές θέσεις. Οι προκηρύξεις δε θα διενεργούνται από τον ΑΣΕΠ, αλλά με τη «σύμπραξη» του ΑΣΕΠ. Τα αρχικά κριτήρια επιλογής περιλαμβάνουν λιγότερα τυπικά προσόντα απ' ό,τι απαιτούνται στο σύστημα επιλογής προϊσταμένων για το υπόλοιπο δημόσιο. Μπορούν δε να καθορίζονται κι άλλα, ανάμεσά τους και η γνωστή συνέντευξη, με απόφαση του ΔΣ του ΕΦΚΑ, στο οποίο ο εκάστοτε διορισμένος από την κυβέρνηση Διοικητής, έχει τη σχετική πλειοψηφία. Δηλαδή, τα στελέχη του δημοσίου με χρόνια προϋπηρεσία θα παραμερίζονται με σχετική ευκολία, για να προσληφθούν οι «ημέτεροι» με διάτρητες διαδικασίες επιλογής. Η παράκαμψη της διαδικασίας επιλογής διευθυντικών στελεχών και η συμμετοχή ιδιωτών ουδεμία σχέση έχει με τις αρχές της διαφάνειας και μοιραία θα προκαλεί σύγκρουση συμφερόντων. Οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις μπορεί σε αυτήν την φάση να αφορούν στον ΕΦΚΑ, αλλά αργά ή γρήγορα θα επιχειρηθεί να επεκταθούν και στο υπόλοιπο δημόσιο.


2.    Επιχειρείται η «εξατομίκευση» των μισθών για το προσωπικό του Οργανισμού, με την ενίσχυση της αρχής της «παραγωγικότητας», με τροποποιήσεις όσον αφορά στην καταβολή μπόνους σε ορισμένους τομείς (πχ έκδοση συντάξεων), αλλά και «κυρώσεις» σε βάρος άλλων που θα κρίνονται μη «παραγωγικοί», προωθώντας τη λογική του «καρότου και του μαστίγιου», φορτώνοντας τις ευθύνες για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων στους εργαζόμενους, που εδώ και χρόνια αναμετρώνται με την αποψίλωση του προσωπικού, μια από τις κύριες αιτίες της κακής κατάστασης του οργανισμού.

3.   Αυξάνονται οι θέσεις μετακλητών του Διοικητή και των Υποδιοικητών του ΕΦΚΑ (άρθρο 5). Ο λόγος της αύξησης των μετακλητών θέσεων, την ώρα που έχει επέλθει σημαντική μείωση του προσωπικού όλα αυτά τα χρόνια, δεν θεμελιώνεται πουθενά. Πρόκειται για μια ακόμη επιχείρηση πελατειακών σχέσεων και άλωσης του δημοσίου από "ημετέρους".

4.   Συστήνεται ουσιαστικά μια υπηρεσία «κεφαλο-κυνηγών» στον ΕΦΚΑ (Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου) και ειδικές πειθαρχικές διατάξεις (άρθρα 7-9). Η κυβέρνηση ετοιμάζει πρακτικά «τυφλά» δικαστήρια, τα οποία θα υφίστανται οι υπάλληλοι χαμένοι στις χρόνιες παθογένειες των υπηρεσιών τους. Προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται οι διατάξεις που αναφέρονται στη νέα πειθαρχική διαδικασία, με τη δημιουργία ενός στυγνού και ανεξέλεγκτου γραφειοκρατικού μηχανισμού, αστυνομικού και εισαγγελικού χαρακτήρα. Από τα νέα πειθαρχικά συμβούλια θα απουσιάζουν προφανώς οι εκπρόσωποι των εργαζομένων του ΕΦΚΑ, ώστε να μην υπάρχει κανείς να υπερασπιστεί τους αβοήθητους υπαλλήλους, που με δικά τους έξοδα θα καλούνται να «αποδείξουν ότι δεν είναι ελέφαντες». Να επισημάνουμε επίσης τη δυνατότητα άμεσης ή έμμεσης παρέμβασης του συγκεκριμένου μηχανισμού- λαιμητόμου σε όσους εργαζόμενους δεν πιάσουν μετρήσιμους στόχους.

5.    Θεσπίζεται fast track διαδικασία απευθείας αναθέσεων, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει και κατά παρέκκλιση της νομοθεσίας που υπάρχει για τις δημόσιες συμβάσεις (άρθρο 6). Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι το σύστημα προμηθειών γίνεται πιο ευέλικτο και ότι με τον τρόπο αυτό ο φορέας θα εξασφαλίζει αναλώσιμα (μελάνια, εκτυπωτές κλπ) πιο γρήγορα. Η αλήθεια όμως είναι πως ο ΕΦΚΑ διαχειρίζεται προμήθειες πολλών εκατομμυρίων ευρώ (πληροφοριακά συστήματα, λογισμικά κλπ) για τα οποία η διαφάνεια και η λογοδοσία θα έπρεπε να είναι το ζητούμενο. Ο κίνδυνος για σκανδαλώδεις αναθέσεις και διασπάθιση δημοσίου χρήματος είναι παραπάνω από ορατός.

6.       Το   σχέδιο νόμου περιλαμβάνει διατάξεις που αφορούν στην «υπό σύσταση ανώνυμη εταιρεία αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας» του e-ΕΦΚΑ. Προετοιμάζουν δηλαδή το έδαφος για ξεπούλημα και «μπίζνες» της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ (άρθρα 10-19) που καταλαμβάνουν και το μεγαλύτερο τμήμα του νομοσχέδιου. Μιας περιουσίας, που ανέρχεται σε 400 ακίνητα και κοστολογείται στο 1 δις ευρώ. Και παρότι ο ΕΦΚΑ αποτελεί αποκλειστικό μέτοχο της εταιρείας, δεν θα έχει καμιά δυνατότητα παρέμβασης ή ελέγχου των αποφάσεων του ΔΣ της, το οποίο θα διοριστεί απευθείας από τον υπουργό. Ουσιαστικά δηλαδή μεταφέρουν όλα τα ακίνητα σε μια ΑΕ, χωρίς άλλο μηχανισμό ελέγχου παρά μόνο τον υπουργό Χατζηδάκη! Είναι εξόφθαλμο ότι, γνωστά ιδιωτικά συμφέροντα, που θέλει να εξυπηρετήσει η κυβέρνηση, έχουν βάλει στο μάτι τα ακίνητα-φιλέτα του ΕΦΚΑ. Η κυβέρνηση λειτουργεί για άλλη μια φορά, ως μεσάζων επιχειρηματικών ομίλων και συμφερόντων.

7.  Μεταφέρονται κρίσιμες αρμοδιότητες από το ΔΣ του ΕΦΚΑ στο διορισμένο Διοικητή, ενώ παύουν παράλληλα τα όποια εκπαιδευτικά προγράμματα για την επιμόρφωση των υπαλλήλων.

Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ο ΕΦΚΑ παίζει τον ρόλο του «πιλότου» για ολόκληρο το δημόσιο, στο επίπεδο της πλήρους απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων, των ιδιωτικοποιήσεων, του ξεπουλήματος και της δημιουργίας ενός εντελώς απροκάλυπτου και γενικευμένου πελατειακού συστήματος, μιας δημόσιας διοίκησης κομμένης και ραμμένης στις ανάγκες του κεφαλαίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου