Ρ
ΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ
ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
Όλα τα
τεκμηριωμένα στοιχεία για το ασφαλιστικό,
που σας παρουσιάζουμε παρακάτω, στο
μεγαλύτερο μέρος τους αντλήθηκαν από
το Πόρισμα της Επιτροπής για το ασφαλιστικό
και την απόφαση του υπουργείου εργασίας
για τα νέα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης
Αναζητείστε στους ΠΙΝΑΚΕΣ 1&2 του
ενημερωτικού τα νέα όρια ηλικίας
συνταξιοδότησης.
Νέα
κατεδάφιση της κοινωνικής ασφάλισης
φέρνει
η κυβέρνηση>>
ΝΕΕΣ
ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ
ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ…!
Κατακραυγή
ξεσηκώθηκε τόσο από τη συνέντευξη του
υπ. Εργασίας στην εκπομπή "Στον
Ενικό" στις 19/10/2015 όσο και από
τις συνεχιζόμενες δημόσιες τοποθετήσεις
και πρωτοβουλίες του που ουσιαστικά
εξαγγέλλουν και επίσημα την κατεδάφιση
του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος,
κατάργηση των επικουρικών συντάξεων,
νέες μειώσεις στις συντάξεις και νέα
όρια συνταξιοδότησης. Οι επόμενες
δηλώσεις εκπροσώπων της κυβέρνησης που
προσπάθησαν να διασκεδάσουν τις
εντυπώσεις, απλά επιβεβαίωναν τις
προφανείς προθέσεις. Η «μετάφραση» όλων
των δηλώσεων-ανακοινώσεων σε «απλά
ελληνικά», είναι ότι η κυβέρνηση
ετοιμάζεται να εξαγγείλει σχέδιο για
την άμεση κατεδάφιση κάθε έννοιας
Κοινωνικής Ασφάλισης.
Το
χρονοδιάγραμμα και το πλαίσιο.
Στα
μέσα Οκτώβρη, δημοσιοποιήθηκε
το πόρισμα της
Επιτροπής για το Ασφαλιστικό, η οποία
συγκεκριμενοποίησε τις προτάσεις για
τις νέες «μεταρρυθμίσεις».
Αρχές
Νοέμβρη, θα δοθεί στη δημοσιότητα το
σχέδιο νόμου της κυβέρνησης, που θα
υιοθετεί (σύμφωνα με τον Υπ. Εργασίας)
μεγάλο μέρος των προτάσεων της Επιτροπής
των λεγόμενων Σοφών.
Θα
πραγματοποιηθεί ένας δήθεν κοινωνικός
διάλογος (διαβούλευση) 15 ημερών και θα
ακολουθήσει η ψήφιση του νέου ασφαλιστικού
από τη μνημονιακή πλειοψηφία της Βουλής.
Η
επιχειρηματολογία για τη νέα
αντιμεταρρύθμιση, στηρίζεται σε ένα
απλό, αναμασημένο, αλλά πάντα χυδαίο
επιχείρημα: Τα ασφαλιστικά ταμεία
καταρρέουν. Δεν έχουν χρήματα να πληρώσουν
συντάξεις. Ευθύνες γι αυτό έχουν οι
προηγούμενοι-όχι η σημερινή κυβέρνηση.
Αλλά αυτά ανήκουν στο παρελθόν. Το θέμα
είναι τι κάνουμε τώρα. Χρήματα δεν
έχουμε, αντίθετα, έχουμε μνημονιακές
υποχρεώσεις να διαχειριστούμε. Τι άλλο
μπορούμε να κάνουμε;
Η
αφήγηση του υπ. Εργασίας λέει περίπου
τα εξής: «Τώρα
λοιπόν, εμείς που είμαστε κυβέρνηση με
κοινωνική ευαισθησία, θα κάνουμε μια
δίκαιη μεταρρύθμιση. Αυτό θα το προτείνουμε
στην τρόικα σαν ισοδύναμο, αντί να
κάνουμε νέες οριζόντιες μειώσεις.»
Ποιες
είναι όμως οι προθέσεις της κυβέρνησης;
Το
πόρισμα της Επιτροπής των λεγόμενων
σοφών.
Το
περιεχόμενο του Πορίσματος δεν πρέπει
να εκπλήσσει. Είναι οι γνωστές
νεοφιλελεύθερες προτάσεις που «πατώντας»
στα αντιασφαλιστικά νομοθετήματα
Λοβέρδου-Κουτρουμάνη, ενσωματώνουν τις
δεσμεύσεις του τρίτου μνημονίου.
Στο
πόρισμα υιοθετείται η προώθηση του
ατομικού κεφαλαιοποιητικού συστήματος,
με πλήρη ανταποδοτικότητα μεταξύ
εισφορών και παροχών, πρόκειται για
θεσμοθέτηση της αρχής των συγκεκριμένων
εισφορών (και αβέβαιων παροχών), την
ενοποίηση κύριας, επικουρικής σύνταξης
και εφάπαξ, την αύξηση των χρόνων
εργασίας και τη χορήγηση εθνικής σύνταξης
βάσει εισοδηματικών κριτηρίων. Το τελικό
ποσό της σύνταξης θα διαμορφώνεται με
βάση το προσδόκιμο ζωής και το συνολικό
αριθμό ετών ασφάλισης του εργαζόμενου.
Ακόμη, προτείνεται ο επανυπολογισμός
των συντάξεων που δίνονται σήμερα, με
βάση τα δεδομένα του νέου συστήματος
με αδιευκρίνιστο ποσοστό αναπλήρωσης.
Η
κυβέρνηση υιοθετώντας –σε μεγάλο βαθμό-
το πόρισμα της Επιτροπής, σκοπεύει να
νομοθετήσει τα παρακάτω:
Νέος
τρόπος υπολογισμού της σύνταξης.
Η
ΝΕΑ σύνταξη θα αποτελείται από δύο μέρη:
την εγγυημένη από το κράτος εθνική ή
κοινωνική σύνταξη, η οποία θα είναι
σύνταξη πείνας και δεν θα δίνεται σε
όλους, και την αναλογική ή ανταποδοτική.
-
Την εθνική σύνταξη, που θα είναι «εγγυημένη» και σύνταξη πείνας. Αυτή η εθνική σύνταξη:
-
Δεν θα είναι σταθερή:
Θα είναι
συνδεδεμένη με το λεγόμενο «κατώφλι
κινδύνου φτώχειας», που ορίζεται ως το
60% του μέσου εισοδήματος. Σήμερα, όπως
είπε ο Γ. Κατρούγκαλος αυτό υπολογίζεται
περίπου στα 390 ευρώ.
-
Δεν θα είναι για όλους:
Η Πρόταση
της Επιτροπής (σελ.16), είναι να
χορηγείται με εισοδηματικό κριτήριο: «Το
ποσό της εθνικής σύνταξης, στο οποίο θα
έχουν δικαίωμα όλοι οι συνταξιούχοι,
θα κλιμακώνεται ανάλογα με το ύψος της
αναλογικής σύνταξης και τα μέλη
οικογένειας. Έτσι, η εθνική/ κοινωνική
σύνταξη θα πρέπει να μειώνεται προοδευτικά,
όχι μόνο όταν αυξάνει η αναλογική
σύνταξη, αλλά κι όταν αυξάνει το ατομικό
και οικογενειακό εισόδημα του δικαιούχου…»
-
Θα μειώνεται όταν δεν εκπληρώνονται οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις των μνημονίων, όπου θα μπαίνουν σε λειτουργία οι λεγόμενοι «αυτόματοι οικονομικοί σταθεροποιητές».
-
Θα χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από τον προϋπολογισμό – στην ουσία από τη φορολογία των λαϊκών στρωμάτων που εισφέρουν το μεγαλύτερο μέρος των κρατικών εσόδων.
-
Την αναλογική-ανταποδοτική σύνταξη, που θα στηρίζεται στη σύνδεση εισφορών-παροχών.
-
Στη χρηματοδότησή της δεν συμμετέχει η πολιτεία
-
Το ύψος της στηρίζεται στις εισφορές όλου του ασφαλιστικού βίου. Δηλαδή, η αναλογική σύνταξη θα διαμορφώνεται από τις εισφορές που θα καταβάλλει ο εργαζόμενος σε όλο τον εργασιακό του βίο. Οι εισφορές αυτές θα συσσωρεύονται σε έναν ατομικό λογαριασμό, ο οποίος φυσικά θα είναι εικονικός, μιας και από τα χρήματα αυτά θα παρέχονται οι συντάξεις στους τωρινούς συνταξιούχους. Όπως αναφέρει το Πόρισμα της Επιτροπής (σελ 14), «ο εργαζόμενος συσσωρεύει σ’ έναν ατομικό λογαριασμό όλες τις εισφορές της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας. Οι ασφαλιστικές εισφορές που συγκεντρώνονται στην ατομική μερίδα του ασφαλισμένου, τοκίζονται με το παραπάνω εκάστοτε εικονικό επιτόκιο και σχηματίζουν το συνταξιοδοτικό κεφάλαιο. Είναι το κράτος εκείνο που εγγυάται τη λειτουργία ενός τέτοιου συστήματος. Τον επενδυτικό κίνδυνο από την αξιοποίηση των εισφορών δεν φέρει ο ίδιος ο ασφαλισμένος, κάτι που θα συνέβαινε αν το σύστημα ήταν αμιγώς κεφαλαιοποιητικό. Ως εικονικό επιτόκιο συνήθως επιλέγεται ένα μέγεθος που συνδέεται με μακροοικονομικές παραμέτρους (ποσοστιαία μεταβολή των αποδοχών των ασφαλισμένων ή ποσοστιαία μεταβολή του ΑΕΠ).»
-
Το ύψος της δεν είναι σταθερό. Εξαρτάται από το κεφάλαιο που έχει συσσωρευτεί στο λογαριασμό του εργαζόμενου τη στιγμή της αποχώρησής του από την εργασία. Το ύψος του κεφαλαίου αυτού εξαρτάται από το εικονικό επιτόκιο με το οποίο τοκίζονται οι εισφορές του. Αυτό, θα είναι συνδεμένο με τη μεταβολή του ΑΕΠ, δηλαδή, σε περιόδους ύφεσης και αρνητικών ρυθμών ανάπτυξης το κεφάλαιο του ασφαλισμένου θα μειώνεται.
-
Το κεφάλαιο δεν είναι ασφαλές: Το «αποθεματικό» αυτό, και πάλι θα «αξιοποιηθεί» σε διάφορα χρηματοπιστωτικά προϊόντα -όπως σαφέστατα προτείνει το Πόρισμα. Και φυσικά υπάρχει κίνδυνος περαιτέρω μείωσης της σύνταξης αν αυτή η επένδυση αποβεί ζημιογόνα. Γι’ αυτό και οι «σοφοί» δεν υπόσχονται ένα εγγυημένο από το κράτος ύψος αναλογικής σύνταξης, αλλά λένε απλώς ότι «τον επενδυτικό κίνδυνο από την αξιοποίηση των εισφορών δεν φέρει ο ίδιος ο ασφαλισμένος» και μιλούν γενικά για «εγγύηση της λειτουργίας ενός τέτοιου συστήματος από το κράτος».
-
Το ύψος της σύνταξης θα είναι διαφορετικό για τον καθένα, με ένα σύστημα που μοιάζε με αυτό των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών: Το Πόρισμα της Επιτροπής (σελ. 14) είναι αποκαλυπτικό: «Η σύνταξη είναι αναλογιστικά δίκαιη (actuarially fair), αφού το κεφάλαιο που σχηματίζεται (ατομικά) από τις συσσωρευμένες εισφορές του ασφαλισμένου, μετατρέπεται σε ισόβια σύνταξη, με βάση ένα συντελεστή μετατροπής (ράντα) ο οποίος εξαρτάται και από το προσδόκιμο ζωής της γενεάς του ασφαλισμένου. Λαμβάνεται δηλαδή υπόψη, κατά τον υπολογισμό του ποσού της σύνταξης, το προσδόκιμο όριο ζωής (unisex life expectancy).»Δηλαδή, το κεφάλαιο διαιρείται με τα (υπόλοιπα) χρόνια μέχρι το προσδόκιμο ζωής και από αυτό προκύπτει η σύνταξη. Αν ανέβει το προσδόκιμο ζωής, ή χειροτερέψει η οικονομική κατάσταση, τότε αυτόματα, θα περικόπτονται οι συντάξεις, αφού, το σύστημα θα έχει ενσωματωμένους «αυτόματους σταθεροποιητές για την περίπτωση αρνητικών εξελίξεων σε δημογραφικές ή οικονομικές παραμέτρους»!
-
Δεν προσδιορίζεται συγκεκριμένα ούτε το ποσοστό συμμετοχής των εργοδοτών.
Είναι
αποκαλυπτική η περιγραφή της ίδιας της
Επιτροπής
για
την πρότασή της!
Παραθέτουμε
την περιγραφή της ίδιας της επιτροπής για
τα μειονεκτήματα της πρότασης που η
ίδια κάνει (σελ. 18-τα bold δικά
μας):
«ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
-Χωρίς
την εισαγωγή της εθνικής σύνταξης, το
σύστημα θα ήταν αυστηρά αναλογικό. Ο τονισμός
της σύνδεσης παροχών και εισφορών
επιτείνει τις ανισότητες μεταξύ πλήρους
και επισφαλούς απασχόλησης. Το
μελλοντικό συνταξιοδοτικό σύστημα θα
αποβεί σε βάρος κυρίως όσων απασχολούνται
με ατυπικές μορφές απασχόλησης και
γενικά χαρακτηρίζονται από χαμηλή
απασχολησιμότητα. Η ασυνέχεια στην
απασχόληση λόγω μεσοδιαστημάτων ανεργίας
θα οδηγεί στις ελάχιστες (κοινωνικού
χαρακτήρα) παροχές.
Για το λόγο αυτό, το σύστημα συμπληρώνεται
με την εθνική σύνταξη, που λειτουργεί
αναδιανεμητικά και προστατεύει όσους
δεν έχουν σταθερό εργασιακό βιογραφικό.
-Οι
αυτόματοι οικονομικοί σταθεροποιητές
που ενσωματώνονται από ένα τέτοιο
σύστημα, μεταφέρουν το βάρος της
βιωσιμότητας (δημογραφική γήρανση,
μείωση ρυθμών ανάπτυξης) από το κράτος
στα άτομα. Οι μειώσεις θα επέρχονται
αυτόματα και δεν θα εξαρτώνται από
δύσκολες πολιτικές αποφάσεις
(it takes the politics out of pensions). Για
το λόγο αυτό, προτείνεται η δημιουργία
του ταμείου για την κάλυψη των ελλειμμάτων.
-Το NDC δεν
είναι μακροχρόνια δοκιμασμένο.
Όμως, μια σειρά χώρες έχουν ήδη υιοθετήσει
τις κατευθύνσεις του. Γενικά, στο χώρο
των συνταξιοδοτικών πολιτικών θεωρείται
μια καλή πρακτική.
-Απαιτείται
μακρά μεταβατική περίοδος,
για την πλήρη απόδοση του συστήματος.
-Το νέο
σύστημα δεν προχωρά σε διαφοροποίηση
των κοινωνικο-οικονομικών ομάδων που
υπάγονται σε αυτό. Λόγω
του ότι το προσδόκιμο της επιβίωσης
είναι υψηλότερο για τους πλουσιότερους,
η χρήση ενός ενιαίου προσδόκιμου
επιβίωσης για όλους τους συνταξιούχους,
ουσιαστικά οδηγεί σε μια αντίστροφη
αναδιανομή.
-Οδηγούμαστε
σ’ ένα εξατομικευμένο σύστημα, όπου το
τελικό ποσό της σύνταξης είναι αβέβαιο.
-Ο
ισχυρισμός ότι οι εικονικοί λογαριασμοί
ανοσοποιούν πολιτικά το σύστημα δεν
ευσταθεί, γιατί η επιλογή των παραμέτρων
(σ.σ. πχ επιτόκιο) (του
συστήματος) καθορίζονται
νομοθετικά και
άρα εισέρχονται στην πολιτική αρένα.
-Δεν επιλύεται το
ζήτημα της απασχόλησης. Το προτεινόμενο
σύστημα δημιουργεί κίνητρα για την
παραμονή στην αγορά εργασίας.
-Θα πρέπει το
σύστημα να συμπεριλάβει ειδικές
προβλέψεις για όσους ανήκουν στα βαρέα
και ανθυγιεινά επαγγέλματα, καθώς και
για τις συντάξεις αναπηρίας και
επιζώντων.»
-Αλλά
και ΜΕΙΟΨΗΦΙΚΑ, στην επιτροπή, «Διατυπώθηκε
η άποψη της εισαγωγής του νέου συστήματος
χωρίς θεσμοθέτηση της λεγόμενης «ρήτρας
μηδενικού ελλείμματος». Οι
μηχανισμοί αυτόματης σταθεροποίησης
(automatic balancing mechanism) αφορούν φυσιολογικές
οικονομικές περιόδους. Κατά τη διάρκεια
μιας σοβαρής οικονομικής κρίσης, οι
μηχανισμοί αυτοί λειτουργούν αντίστροφα,
δηλαδή ως «αποσταθεροποιητές της
οικονομίας» (automatic destabilizers). Γι’ αυτό
έχει ανοίξει διεθνώς η συζήτηση για την
καταλληλότητά τους. Από
τον ΟΟΣΑ προτείνεται η περιορισμένη
εφαρμογή τους. Γενικά, δεν θα πρέπει να
οδηγούν στη μείωση του επιπέδου των
παροχών κάτω από ένα αποδεκτό όριο. Η
αλήθεια είναι ότι οι αυτόματοι
σταθεροποιητές εξασφαλίζουν τη
βιωσιμότητα του συστήματος, όχι όμως
την επάρκεια των παροχών.»
Δεν
χρειάζεται να πούμε τίποτα για τα
παραπάνω.
Τα
είπαν μόνοι τους!
Χρειάζεται
όμως να επισημανθεί, ότι, πρέπει να
θεωρηθεί μάλλον δεδομένο ότι η κυβέρνηση
θα πάρει τα χειρότερα δυνατά στοιχεία
από αυτό το πόρισμα, χωρίς καν τις
ελάχιστες πρόνοιες που προτείνονται.
Η τοποθέτηση του Γ. Κατρούγκαλου, για
την περίπτωση της εθνικής σύνταξης
πείνας και η εξ αρχής εξαγγελία του ότι
δεν θα είναι για όλους, είναι σαφές
δείγμα προθέσεων!
Αυτό
δεν είναι το άμεσο μέλλον, είναι το άθλιο
παρόν!
Ήδη,
με την ψήφιση του Μνημονίου 3, αυξάνονται
τα όρια συνταξιοδότησης και «απαγορεύονται»
με δραματική αύξηση των «πέναλτι» οι
λεγόμενες πρόωρες συνταξιοδοτήσεις,
εγκλωβίζοντας δεκάδες χιλιάδες
ασφαλισμένους που πίστεψαν ότι η
κυβέρνηση τουλάχιστον δεν θα υλοποιούσε
μια νέα αντιμεταρρύθμιση στο ασφαλιστικό
(βλ
ΠΙΝΑΚΕΣ 1&2).
για τα νέα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης
στις τελευταίες σελίδες του ενημερωτικού.
Όμως,
αυτό δεν είναι αρκετό. Πρέπει άμεσα να
περικοπεί το κόστος του ασφαλιστικού
συστήματος. Σύμφωνα με τον υπ. Εργασίας,
αυτό αντιστοιχεί σε περικοπές 740
εκατομμυρίων ευρώ εντός του 2016. Όμως,
το μνημόνιο περιλαμβάνει δέσμευση για
μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης για
φέτος κατά 1% του ΑΕΠ. Γι αυτό, προετοιμάζοντας
για το μέγεθος των περικοπών που έρχονται,
ο Γ. Κατρούγκαλος είπε ότι το
"άνοιγμα" του ασφαλιστικού
ξεπερνά το 3% με 4% του ΑΕΠ…
Έτσι,
ο υπ. Εργασίας, διευκρίνισε –προς αποφυγή
παρεξηγήσεων- ότι άμεσα, και αξιοποιώντας
το πόρισμα της Επιτροπής, θα
καταργηθούν οι επικουρικές συντάξεις
μέσω της ενοποίησής τους με την κύρια.
Το ίδιο θα γίνει και με το ΕΚΑΣ.
Θα μείνει λοιπόν, μία σύνταξη, κύρια,
χωρίς κανένα επιπλέον βοήθημα. Αυτό,
προφανώς και δεν θα σημαίνει άθροιση
των ποσών αυτών αλλά θα οδηγήσει άμεσα
σε μείωση των συντάξεων, αφού θα μειωθεί
το ποσοστό αναπλήρωσης. Θα καταργηθούν
επίσης και οι διαφορετικοί τρόποι
υπολογισμού των συντάξεων που ίσχυαν
έως τώρα στο δημόσιο και στα ειδικά
ταμεία. Η εξομοίωση θα είναι σαφώς προς
τα κάτω.
Εκτός
των άλλων, η
τοποθέτηση του Υπουργού Εργασίας ήταν,
ότι θα διαφοροποιηθεί το ποσοστό
αναπλήρωσης ανάλογα με την αμοιβή,
δηλαδή σε «απλά ελληνικά», να μπει
πλαφόν, οροφή, στο ύψος της σύνταξης που
θα πάρει ο εργαζόμενος, ανεξάρτητα από
τις εισφορές τις οποίες καταβάλλει και
ανεξάρτητα από το μισθό τον οποίο
παίρνει. (Επισημάνθηκε ήδη-σωστά-ότι
αυτό το μέτρο θα αυξήσει την εισφοροδιαφυγή
στα υψηλά εισοδήματα, αφού δεν θα έχουν
συμφέρον να δηλώνουν μισθούς και να
πληρώνουν εισφορές πάνω από το πλαφόν).
Θα
γίνει επανυπολογισμός των συντάξεων
όλων των ήδη συνταξιούχων!
Η
Επιτροπή «σοφών» προτείνει…
(σελ. 11):
«…β)
Καθιέρωση ενιαίου τρόπου υπολογισμού
της σύνταξης, κύριας και επικουρικής,
για παλιούς και νέους ασφαλισμένους,
αφού προηγουμένως καθοριστεί με
Αναλογιστική Μελέτη το ποσοστό, κατά
το οποίο τόσο η κάθε σύνταξη χωριστά,
όσο και όλες από κοινού, θα αναπληρώνουν
τις αποδοχές του ασφαλισμένου.
γ) Ανακαθορισμός,
κατ’ επιταγή των αρχών της συμμετοχικής
δικαιοσύνης και της αλληλεγγύης των
γενεών, των συντάξεων των ήδη συνταξιούχων
με αναφορά στο νέο, ενιαίο τρόπο
υπολογισμού της κύριας και επικουρικής
σύνταξης για παλαιούς και νέους
ασφαλισμένους.»
…Και
η κυβέρνηση θα εφαρμόσει:
Θα
γίνει «ανακαθορισμός», δηλαδή
επανυπολογισμός των ήδη καταβαλλόμενων
συντάξεων με στόχο να μειωθούν και οι
συντάξεις των ΗΔΗ συνταξιούχων.
Αυτό, σύμφωνα
με τον Υπουργό, είναι το προτεινόμενο
ισοδύναμο της κυβέρνησης για να μην
υπάρξει νέα οριζόντια μείωση συντάξεων!
Ποιο
θα είναι το ΝΕΟ ποσοστό αναπλήρωσης;
Ή
αλλιώς: πόσο θα μειωθούν οι συντάξεις;
Σήμερα
η αναπλήρωση είναι κατά ΜΟ στο 70% για
35 χρόνια ασφάλισης.
Σύμφωνα
με το Πόρισμα
της Επιτροπής, το ποσοστό αναπλήρωσης
για κύρια και επικουρική σύνταξη μαζί,
πρέπει να περιοριστεί. Δεν προτείνεται
ποσοστό, προτείνονται όμως «καλές
πρακτικές» άλλων χωρών όπως η Λετονία,
όπου το ποσοστό αναπλήρωσης είναι 50%
των αποδοχών προ φόρου.
Επιπλέον,
επειδή όλες οι μέχρι σήμερα οριζόντιες
μειώσεις έχουν γίνει υπολογιζόμενες
στο αρχικό ποσόν των συντάξεων και πριν
τις μνημονιακές κρατήσεις, οι πρώτες
αναλύσεις δείχνουν ότι ο λεγόμενος
επανακαθορισμός με βάση μειωμένους
συντελεστές αναπλήρωσης, αν θα γίνει
στο αρχικό ποσό πριν από τις μνημονιακές
περικοπές, θα
οδηγήσει σε μειώσεις συντάξεων και των
σημερινών συνταξιούχων έως
και 30%.
Το
Πόρισμα της Επιτροπής, τεκμηριώνει
επίσης,
γιατί
είναι συνταγματική αυτή η ανατροπή!
Από
το Πόρισμα
της Επιτροπής (σελ.
22):
« Το
Σύνταγμα δεν εγγυάται το ύψος της
συντάξεως που προσδοκά να λάβει ο
ασφαλισμένος. Δεν κατοχυρώνει δε την
πλήρη αναλογία εισφορών και παροχών»…
...«Το
Σύνταγμα δεν αποκλείει την μείωση ήδη
απονεμηθεισών παροχών»…
...«Η
δημιουργία ενός φορέα κοινωνικής
ασφαλίσεως με ένταξη σ’ αυτόν των όλων
φορέων ασφαλίσεως (κύριας, επικουρικής
και εφ’ άπαξ παροχών) με ενιαίους κανόνες
για παλαιούς και νέους ασφαλισμένους
δεν αντίκειται στο Σύνταγμα υπό την
προϋπόθεση ότι στηρίζεται σε μελέτη
βιωσιμότητας. Ο ανακαθορισμός των
συντάξεων των ήδη συνταξιούχων με
αναφορά στον νέο, ενιαίο, τρόπο υπολογισμού
της κύριας και επικουρικής συντάξεως
για παλαιούς και νέους ασφαλισμένους,
εφ’ όσον συνεπάγεται μείωση των
συντάξεων, δεν αντίκειται στο Σύνταγμα
υπό την προϋπόθεση ότι σέβεται τις αρχές
της ισότητας της συμμετοχής στα δημόσια
βάρη και της κοινωνικής αλληλεγγύης».
Εξάλλου,
όπως ομολόγησε
απροκάλυπτα ο Υπουργός, με
αυτό το «τέχνασμα»,
του επανυπολογισμού των συντάξεων των
ήδη συνταξιούχων,
η κυβέρνηση θα «εκπληρώσει» την υποχρέωση
να επιστρέψει τις περικοπές συντάξεων
που κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το
ΣτΕ, (κόστους 4 δις) αφού, όπως εξήγησε
ανερυθρίαστα το ΣτΕ έχει ήδη ατύπως
συναινέσει ότι ικανοποιείται με τον
επανυπολογισμό, αφού οι μειώσεις κρίθηκαν
αντισυνταγματικές με την αιτιολογία
ότι ήταν οριζόντιες!
Η
κυβέρνηση αποδέχεται τη λογική της
«παθογένειας»
και
της «μη βιωσιμότητας».
Οι
«σοφοί» αποδίδουν παθογένειες στο
υπάρχον ασφαλιστικό μοντέλο.
Η
αρχική –αξιωματικού χαρακτήρα-παραδοχή
είναι ότι δεν
είναι βιώσιμο. (σελ.3). Η μη βιωσιμότητά
του αποδίδεται στην πίεση των
συνδικαλιστικών-επαγγελματικών
οργανώσεων, στον κατακερματισμό του
συστήματος και τις διαφοροποιήσεις
μεταξύ των ταμείων, στο πελατειακό
σύστημα που οδηγούσε σε «επίμονη τάση
διόγκωσης των δαπανών», στην έλλειψη
ισότητας μεταξύ των γενεών και εντός
της ίδιας γενεάς, στη σύγχυση μεταξύ
ασφάλισης και αλληλεγγύης-πρόνοιας
κ.λπ. (σελ. 5).
Είναι
φανερό, ότι οδηγός είναι η αντίληψη:
«ότι φαγώθηκε-φαγώθηκε, τώρα να δούμε
τι θα κάνουμε» η οποία είναι ντυμένη με
μεγάλα λόγια περί «νέου κοινωνικού
συμβολαίου», για ένα «μεγάλο εθνικό
σχέδιο για την κοινωνική ασφάλιση» κλπ,
για να προτείνει την ενοποίηση προς τα
κάτω.
Ενοποίηση
προς τα κάτω της ασφαλιστικής προστασίας
και προς τα πάνω της ασφαλιστικής
επιβάρυνσης των εργαζομένων. Τα
προτεινόμενα πχ ενιαία ποσοστά εισφορών
οδηγούν από τη μια σε τριπλασιασμό της
εισφοράς ορισμένων κατηγοριών (π.χ.
αγρότες) και, από την άλλη, σε «ανακαθορισμό»
-στα απλά ελληνικά, μείωση- των συντάξεων
των ήδη συνταξιούχων στη βάση των νέων
κανόνων του συστήματος.
Βασικός
κανόνας του νέου συστήματος είναι ότι
το μεγαλύτερο αν όχι όλο το βάρος της
ασφαλιστικής προστασίας και δαπάνης
πρέπει να φορτωθεί στους ίδιους τους
εργαζόμενους, έμμεσα ή άμεσα.
Η
κυβέρνηση αποδέχεται αυτή τη λογική.
Θέλει να ξεχάσουμε και να διαγράψουμε
όλα όσα έχουν κλαπεί διαχρονικά από τα
Ταμεία.
Δεν
λέει κουβέντα για τα 70 δις που
λεηλάτησαν τα προμνημονιακά χρόνια από
τα ταμεία κράτος, τράπεζες και εργοδότες,
για τα 15 δις που εξανεμίστηκαν με το
κούρεμα του
PSI για ότι χάθηκε με τα σκάνδαλα
του ΤΕΑΔΥ.
Για το ότι, στη διαχρονική λεηλασία των
αποθεματικών των Ταμείων, προστίθενται
και οι συνέπειες των Μνημονίων, οι οποίες
έχουν στερήσει από το 2010 έως το 2015 το
Ασφαλιστικό Σύστημα πόρους δεκάδων
δισεκατομμυρίων ευρώ.
Δεν
αγγίζει (είναι μνημονιακές υποχρεώσεις
εξάλλου) το πρόβλημα της εκτίναξης της
ανεργίας σε δυσθεώρητα ύψη, την ραγδαία
μείωση των μισθών, τις «ευέλικτες»
μορφές απασχόλησης και τα πεντάμηνα
των ΕΣΠΑ, την περικοπή της κρατικής
επιχορήγησης προς τα Ταμεία, τις διαρκείς
μειώσεις των εργοδοτικών εισφορών, τη
μνημονιακή ασφυξία των Ταμείων Επικουρικής
Ασφάλισης με την κατάργηση των κοινωνικών
πόρων, την έκρηξη της ανασφάλιστης και
«μαύρης» εργασίας.
Τα
Μνημόνια έδωσαν τη χαριστική βολή στο
ασφαλιστικό σύστημα. Σήμερα η κυβέρνηση,
αντί για το «σχεδιασμό ουσιαστικών και
αποτελεσματικών πολιτικών για τη
βιωσιμότητα του συστήματος Κοινωνικής
Ασφάλισης» (ένα ακόμα τρυκ της κυβέρνησης
), δεν έχει υιοθετήσει απλά το ρόλο του
διαχειριστή της αναδιανομής της φτώχειας.
Κυβέρνηση- Τρόικα, «ελέω» μνημονιακών
υποχρεώσεων, ετοιμάζονται για την
τελική επίθεση στην κοινωνική ασφάλιση.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1
Πλήρης
σύνταξη
|
Όριο
ηλικίας: 62
|
||||||
Από
ισχύος του νόμου έως 31-12-2015
|
|||||||
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
||||
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
50
|
55
|
50
|
56
|
50
|
57
|
50
|
58
|
51
|
55
|
51
|
56
|
51
|
57
|
51
|
58
|
52
|
55
|
52
|
56
|
52
|
57
|
52
|
58
|
53
|
55
& 11 μην.
|
53
|
56
& 9 μην
|
53
|
57
& 8 μην.
|
53
|
58
& 6 μην.
|
54
|
55
& 11 μην.
|
54
|
56
& 9 μην
|
54
|
57
& 8 μην.
|
54
|
58
& 6 μην.
|
55
|
55
& 11 μην.
|
55
|
56
& 9 μην
|
55
|
57
& 8 μην.
|
55
|
58
& 6 μην.
|
56
|
56
& 9 μην.
|
56
|
57
& 6 μην
|
56
|
58
& 3 μην.
|
56
|
59
|
57
|
57
& 8 μην.
|
57
|
58
& 3 μην
|
57
|
58
& 11 μην.
|
57
|
59
& 6 μην.
|
58
|
58
& 6 μην.
|
58
|
59
|
58
|
59
& 6 μην.
|
58
|
60
|
59
|
59
& 5 μην.
|
59
|
59
& 9 μην
|
59
|
60
& 2 μην.
|
59
|
60
& 6 μην.
|
60
|
60
& 3 μην.
|
60
|
60
& 6 μην
|
60
|
60
& 9 μην.
|
60
|
61
|
61
|
61
& 2 μην.
|
61
|
61
& 3 μην
|
61
|
61
& 5 μην.
|
61
|
61
& 6 μην.
|
62
|
62
|
62
|
62
|
62
|
62
|
62
|
62
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
||||
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
50
|
59
|
50
|
60
|
50
|
61
|
50
|
62
|
51
|
59
|
51
|
60
|
51
|
61
|
51
|
62
|
52
|
59
|
52
|
60
|
52
|
61
|
52
|
62
|
53
|
59
& 5 μην.
|
53
|
60
& 3 μην.
|
53
|
61
& 2 μην.
|
53
|
62
|
54
|
59&
5 μην.
|
54
|
60&
3 μην.
|
54
|
61&
2 μην.
|
54
|
62
|
55
|
59&
5 μην.
|
55
|
60&
3 μην.
|
55
|
61&
2 μην.
|
55
|
62
|
56
|
59&
9 μην.
|
56
|
60&
6 μην.
|
56
|
61&
3 μην.
|
56
|
62
|
57
|
60
& 2 μην.
|
57
|
60&
9 μην.
|
57
|
61&
5 μην.
|
57
|
62
|
58
|
60
& 6 μην.
|
58
|
61
|
58
|
61&
6 μην.
|
58
|
62
|
59
|
60
& 11 μην.
|
59
|
61
& 3 μην.
|
59
|
61&
8 μην.
|
59
|
62
|
60
|
61
& 3 μην.
|
60
|
61
& 6 μην.
|
60
|
61&
9 μην.
|
60
|
62
|
61
|
61
& 8 μην.
|
61
|
61
& 9 μην.
|
61
|
61&
11 μην.
|
61
|
62
|
62
|
62
|
62
|
62
|
62
|
62
|
62
|
62
|
ΠΙΝΑΚΑΣ 2
Το
εργατικό κίνημα, θα πρέπει να σηκώσει
το γάντι.
Πλήρης
σύνταξη
|
Όριο
ηλικίας: 67
|
||||||
Από
ισχύος του νόμου έως 31-12-2015
|
|||||||
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
||||
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
|
55
|
50
|
56
& 9 μην
|
50
|
58
& 5 μην
|
50
|
60
& 2 μην
|
|
55
|
51
|
56
& 9 μην
|
51
|
58
& 5 μην
|
51
|
60
& 2 μην
|
|
55
|
52
|
56
& 9 μην
|
52
|
58
& 5 μην
|
52
|
60
& 2 μην
|
|
56
& 6 μην
|
53
|
58
|
53
|
59
& 6 μην
|
53
|
61
|
|
56
& 6 μην
|
54
|
58
|
54
|
59
& 6 μην
|
54
|
61
|
|
56
& 6 μην
|
55
|
58
|
55
|
59
& 6 μην
|
55
|
61
|
|
57
& 5 μην
|
56
|
58
& 9 μην
|
56
|
60
& 2 μην
|
56
|
61
& 6 μην
|
|
58
& 3 μην
|
57
|
59
& 6 μην
|
57
|
60
& 9 μην
|
57
|
62
|
|
59
& 2 μην
|
58
|
60
& 3 μην
|
58
|
61
& 5 μην
|
58
|
62
& 6 μην
|
|
60
|
59
|
61
|
59
|
62
|
59
|
63
|
|
60
& 11 μην
|
60
|
61
& 9 μην
|
60
|
62
& 8 μην
|
60
|
63
& 6 μην
|
|
61
& 9 μην
|
61
|
62
& 6 μην
|
61
|
63
& 3 μην
|
61
|
64
|
|
62
& 8 μην
|
62
|
63
& 3 μην
|
62
|
63
& 11 μην
|
62
|
64
& 6 μην
|
|
63
& 6 μην
|
63
|
64
|
63
|
64
& 6 μην
|
63
|
65
|
|
64
& 5 μην
|
64
|
64
& 9 μην
|
64
|
65
& 2 μην
|
64
|
65
& 6 μην
|
|
65
& 3 μην
|
65
|
65
& 6 μην
|
65
|
65
& 9 μην
|
65
|
66
|
|
66
& 2 μην
|
66
|
66
& 3 μην
|
66
|
66
& 5 μην
|
66
|
66
& 6 μην
|
|
67
|
67
|
67
|
67
|
67
|
67
|
67
|
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
||||
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
Ηλικία
|
Ηλικία
συνταξιοδότησης
|
|
61
& 10 μην
|
50
|
63
& 7 μην
|
50
|
65
& 3 μην
|
50
|
67
|
|
61
& 10 μην
|
51
|
63
& 7 μην
|
51
|
65
& 3 μην
|
51
|
67
|
|
61
& 10 μην
|
52
|
63
& 7 μην
|
52
|
65
& 3 μην
|
52
|
67
|
|
62
& 6 μην
|
53
|
64
|
53
|
65
& 6 μην
|
53
|
67
|
|
62
& 6 μην
|
54
|
64
|
54
|
65
& 6 μην
|
54
|
67
|
|
62
& 6 μην
|
55
|
64
|
55
|
65
& 6 μην
|
55
|
67
|
|
62
& 11 μην
|
56
|
64
& 3 μην
|
56
|
65
& 8 μην
|
56
|
67
|
|
63
& 3 μην
|
57
|
64
& 6 μην
|
57
|
65
& 9 μην
|
57
|
67
|
|
63
& 8 μην
|
58
|
64
& 9 μην
|
58
|
65
& 11 μην
|
58
|
67
|
|
64
|
59
|
65
|
59
|
66
|
59
|
67
|
|
64
& 5 μην
|
60
|
65
& 3 μην
|
60
|
66
& 2 μην
|
60
|
67
|
|
64
& 9 μην
|
61
|
65
& 6 μην
|
61
|
66
& 3 μην
|
61
|
67
|
|
65
& 2 μην
|
62
|
65
& 9 μην
|
62
|
66
& 5 μην
|
62
|
67
|
|
65
& 6 μην
|
63
|
66
|
63
|
66
& 6 μην
|
63
|
67
|
|
65
& 11 μην
|
64
|
66
& 3 μην
|
64
|
66
& 8 μην
|
64
|
67
|
|
66
& 3 μην
|
65
|
66
& 6 μην
|
65
|
66
& 9 μην
|
65
|
67
|
|
66
& 8 μην
|
66
|
66
& 9 μην
|
66
|
66
& 11 μην
|
66
|
67
|
|
67
|
67
|
67
|
67
|
67
|
67
|
67
|
Η
υπεράσπιση της κοινωνικής ασφάλισης,
καθώς και όλων των κεκτημένων δικαιωμάτων
μας, είναι ζήτημα ζωής για όλους τους
εργαζόμενους.
Δεν
πρέπει να επιτρέψουμε στους κυβερνώντες
να την κατεδαφίσουν στο βωμό της
αποπληρωμής του χρέους και της εξυπηρέτησης
των ιδιωτικών συμφερόντων.
Ως
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ / ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε, δε θα χαριστούμε
σε κανέναν. Αμετανόητοι
αντίπαλοι του κομματικού κατεστημένου
γραφειοκρατικού συνδικαλισμού,
και
ιδιαίτερα, του κυβερνητικού συνδικαλισμού
που
εκπορεύτηκε από τις κυβερνήσεις Ν.Δ.
και ΠΑΣΟΚ, θα συνεχίσουμε να παλεύουμε
με όλες μας τις δυνάμεις,
ώστε το εργατικό
κίνημα, ανεξάρτητο από κράτος και
κυβερνήσεις,
να αντισταθεί στην κατεδάφιση της
κοινωνικής ασφάλισης, στις μνημονιακές
κυβερνητικές πολιτικές και να οργανώσει
μαζικά τη μάχη για την ανατροπή.
Απέναντι
στα νέα δεσμά που ετοιμάζονται για τον
κόσμο της εργασίας, πρέπει να συγκροτηθεί
ένα πλατύ
κοινωνικό και εργατικό κίνημα
που θα διεκδικεί ξανά τον χαμένο πλούτο,
θα αρνείται το χρέος, θα απαιτεί τη
διαγραφή του/παύση πληρωμής του και θα
είναι σε διαρκή σύγκρουση και ρήξη με
την ολιγαρχία του πλούτου, των ιδιοκτητών
των ΜΜΕ και του πολιτικών εκφραστών
τους.
Αυτό
προϋποθέτει την ενεργή συμμετοχή μας
σε όλες τις διαδικασίες του κινήματος,
ως τη μόνη ελπίδα, τη μόνη εγγύηση ότι
θα βγάλουμε τη θηλιά του χρέους και των
μνημονίων και θα κερδίσουμε τη ζωή που
αξίζει σε μας και τα παιδιά μας.
ΚΑΝΕΝΑΣ
ΕΦΗΣΥΧΑΣΜΟΣ.
Η
απάντηση πρέπει να είναι άμεση. Δεν
υπάρχει ούτε χρόνος ούτε περιθώριο για
ομφαλοσκοπήσεις και αυταπάτες.
Δ
ΕΝ
ΕΧΟΥΜΕ ΑΛΛΗ ΕΠΙΛΟΓΗ. ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ
ΑΓΩΝΑ,
Γ
ΙΑ
ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΑΣΟΥΝ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΜΑΣ!
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ
ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου