Νίκος Αδαμόπουλος*
- Αδύνατη η άσκηση φιλολαϊκής πολιτικής στη σημερινή τοπική αυτοδιοίκηση
Μια φορά κι έναν καιρό οι δήμοι ήταν θεσμός αυτοδιοίκησης - που λέει ο λόγος
διότι ποτέ στη ουσία δεν ήταν, εκτός από μια μικρή περίοδο κατά την
οποία το ΕΑΜικό κίνημα δημιουργούσε τους δικούς του θεσμούς παλεύοντας ενάντια στο
φασισμό και τη γερμανική κατοχή.
Σήμερα ούτε σαν αστείο δεν μπορεί να ειπωθεί πως οι εργαζόμενοι,
συνολικά οι πολίτες στις τοπικές κοινωνίες, μπορούν μέσω του θεσμού
της πρωτοβάθμιας αιρετής διοίκησης, τους δήμους ή τις περιφέρειες, να
καθορίσουν τη ζωή τους σε όλο το φάσμα των αναγκών.
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως οι δήμοι πλέον δεν είναι
παρά αποκεντρωμένες υπηρεσίες του κεντρικού κράτους, με όργανα διοίκησης αιρετά μεν, δημάρχους και δημοτικά συμβούλια,
απόλυτα υποχρεωμένα δε μέσα από ένα πλέγμα νόμων να εφαρμόζουν και να υλοποιούν ης υπαγορευμένες χωρίς καμία παρέκκλιση πολιτικές και κατευθύνσεις
της κεντρικής
διοίκησης σε όλα τα ζητήματα. Με την υπαγωγή της χώρας μας στην τρόικα και το
μνημόνιο, ο πρώτος νόμος που φρόντισαν να περάσουν στο πλαίσιο των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων του
κράτους ήταν ο Καλλικράτης, η νέα αρχιτεκτονική, όπως λένε, της Τοπικής
Αυτοδιοίκησης. Έτσι από την αρχή του 2011 αλλάζει δραματικά το τοπίο στους ΟΤΑ με την εφαρμογή του Καλλικράτη, μιας βαθιά
αντιδραστικής
μεταρρύθμισης στο κράτος και την τοπική διοίκηση, με στόχο την προσαρμογή στις συνθήκες
κρίσης, για την καλύτερη λειτουργία του καπιταλιστικού συστήματος, ώστε τα βάρη για
τα «σπασμένα» να φορτωθούν μέσω των δήμων στους εργαζόμενους. Να σημειώσουμε ότι
αυτού του τύπου οι αλλαγές δεν συνιστούν λιγότερο κράτος ή ένα καλό
αποκεντρωμένο κράτος. Αντίθετα ενισχύουν τον επιτελικό του ρόλο για την εκπλήρωση των κύριων λειτουργιών
του. Εξυπηρετούν
την κίνηση και κερδοφορία του κεφαλαίου σε τοπικό επίπεδο, τους βασικούς άξονες της
πολιτικής τους σε θέματα οικονομίας, εργασίας, εκμετάλλευσης του χώρου και του
περιβάλλοντος και αντιδημοκρατικής θωράκισης του αστικού πολιτικού συστήματος.
Συνολικά οι μηχανισμοί αυτοί με τον Καλλικράτη γίνονται περισσότερο
ταξικοί, παραχωρώντας το σχεδιασμό και πολλές λειτουργίες του κατευθείαν στην
εξυπηρέτηση του ιδιωτικού κεφαλαίου, σε όλες τις γεωγραφικές βαθμίδες του.
Οι συνενώσεις δήμων και κοινοτήτων (από 1.025 σε 305) δεν έγιναν για την
καλύτερη λειτουργία τους και τη βελτιωμένη κάλυψη των αναγκών των τοπικών
κοινωνιών αλλά για τη διευκόλυνση της εφαρμογής των νέων αντιλαϊκών αντεργατικών
πολιτικών που υπαγορεύονταν από τα μνημόνια, την τρόικα, ης ανάγκες του κεφαλαίου στις
νέες συνθήκες
και τις κατευθύνσεις της ΕΕ. Με τον Καλλικράτη ανοίγει ο δρόμος, πρώτο, για τη μεταφορά μεγάλου
αριθμού αρμοδιοτήτων (πολλές από αυτές κοινωνικής πολιτικής) από το κεντρικό στο
τοπικό κράτος, με παράλληλη τεράστια μείωση της χρηματοδότησης τους• δεύτερο, τη
χάραξη συνολικότερης
πολιτικής τοπικά για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, δηλαδή την άρση περιορισμών
ανταγωνιστικότητας, την ενίσχυση της απρόσκοπτης λειτουργίας για την κερδοφορία
του κεφαλαίου, σε έργα και δράσεις σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο (π.χ. επιχειρησιακά
προγράμματα, τοπικά σύμφωνα απασχόλησης, εργασιακές σχέσεις κλπ.)• τρίτο, τη θεσμική
οργάνωση για την εφαρμογή του οικονομικού προγράμματος και των δημοσιονομικών
ευθυνών (δηλαδή
δυνατότητα επιβολής φόρων) της τοπικής διοίκησης,
Βασική επιδίωξη όλων αυτών των αλλαγών σε συνδυασμό με
τη συνολικότερη διαδικασία περιστολής του δημόσιου τομέα είναι η κατάργηση και
εμπορευματοποίηση των κοινωνικών παροχών η ιδιωτικοποίηση κερδοφόρων τομέων και η ενίσχυση του
κεφαλαίου,
ντόπιου και ξένου.
Αυτό επιτυγχάνεται πρώτ' από όλα με τον οικονομικό
στραγγαλισμό
και την κατάργηση οποιασδήποτε σχετικής οικονομικής αυτοτέλειας (αν υπήρχε), από τη
μια, και από την άλλη με τον απόλυτο οικονομικό έλεγχο στο περιεχόμενο και την κατεύθυνση των
δαπανών. Με το τρόπο αυτό, δράσεις και έργα στους δήμους για να υλοποιηθούν αναγκαστικά θα πρέπει
να συνδεθούν
απόλυτα είτε με το χρηματοτπστωτικό κεφάλαιο είτε με το κατασκευαστικό κλπ.
Πολύ σημαντικές αρμοδιότητες στους τομείς της υγείας, της παιδείας, της
απασχόλησης, του περιβάλλοντος, των μεταφορών δόθηκαν στους δήμους που αδυνατούν να
αντεπεξέλθουν
μετά την παρακράτηση των επιχορηγήσεων και το πετσόκομμα λόγω μνημονίου, τα οποία με τον ίδιο
ρυθμό συνεχίζονται και σήμερα.
Οι δήμοι οδηγούνται σε οικονομική κατάρρευση. Οι Κεντρικοί Αυτοτελείς
Πόροι (ΚΑΠ) έχουν μειωθεί πλέον κατά 60%. Με τα χρήματα αυτά οι δήμοι καλύπτουν επιπλέον πληρωμές στις νέες
μεταφερόμενες αρμοδιότητες. Ακόμη μεγαλύτερη υπήρξε η μείωση της ΣΑΤΑ, (επιχορήγηση για
επισκευές, συντηρήσεις και μικρές επενδύσεις). Υπάρχουν δήμοι, μεγάλοι δήμοι
μάλιστα όπως ο Δήμος Αθηναίων, που δεν έχουν ούτε ένα σακί τσιμέντο, που λέει ο
λόγος. Οι υπάρχουσες κυρίως κοινωνικές, πολιτιστικές και αθλητικές
υπηρεσίες διαλύονται με τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις 4.500 νομικών προσώπων και
δημοτικών επιχειρήσεων. Παράλληλα οι εκατοντάδες υπερχρεωμένοι ΟΤΑ (υπολογίζονται στο 90% του συνόλου) μπαίνουν αυτόματα στην
επιτήρηση
και τον έλεγχο και τους αφαιρείται η δυνατότητα για οποιοδήποτε έργο και δράση. Στην ήδη
εξαιρετικά επιβαρημένη κατάσταση στους ΟΤΑ από την εφαρμογή του πρώτου
μνημονιακού νόμου, που ήταν ο Καλλικράτης, έρχεται τώρα το τρίτο και τέταρτο
μνημόνιο
να δώσει τη χαριστική βολή. Η δεινή οικονομική κατάσταση από τις συνεχείς περικοπές πόρων έχει φέρει
τους περισσότερους
δήμους στα πρόθυρα της οικονομικής κατάρρευσης. Αδυνατούν να πληρώσουν ακόμη και τους λογαριασμούς
της ΕΥΔΑΠ ή άλλα λειτουργικά έξοδα, μέχρι και τους μισθούς των εργαζομένων.
Έτρεχαν το προηγούμενο διάστημα να φέρουν ρυθμίσεις ώστε να αποφύγουν τις
κατασχέσεις λόγω χρεών και οφειλών. Καθημερινά προστίθενται
επιβαρύνσεις και διαμορφώνεται μια κατάσταση με την οποία οι δήμοι θα οδηγηθούν
σε στάση πληρωμών και διακοπή παροχής των mo κρίσιμων κοινωνικών υπηρεσιών προς το λαό και τη νεολαία Υπηρεσίες όπως σχολικές
επιτροπές, μεταφορές μαθητών, δημοτικά ιατρεία, ΚΑ-ΠΗ, πρόγραμμα «Βοήθεια στο
σπίτι», προνοιακές παροχές, καθαριότητα, δημοτικά έργα, περιβάλλον, πολιτισμός,
αθλητισμός υπολειτουργούν, κοινωνικές και προνομιακές δράσεις καταρρέουν.
Το Οικονομικό Παρατηρητήριο, που έχει στηθεί να
παρακολουθεί την πορεία εκτέλεσης των προϋπολογισμών των δήμων, σε οποιαδήποτε
παρέκκλιση σε υποχρεώνει αμέσως σε αναμόρφωση και περικοπές, ειδάλλως
μπαίνεις σε καθεστώς επιτροπείας και σκληρής προσαρμογής, στη συνέχεια. Η
υποχρεωτική οικονομική επιτροπεία ουσιαστικά καταργεί τους δημάρχους και αυτομάτως μετατρέπει ολοκληρωτικά
τους δήμους
σε φοροεισπράκτορες και μεσάζοντες μεγαλοεργολαβικών συμφερόντων σε όλους τους
τομείς.
Πολλοί δήμοι έχουν μπει ήδη σε καθεστώς «εξυγίανσης»
των οικονομικών τους. Το πρόγραμμα «εξυγίανσης» περιλαμβάνει επιτήρηση, έλεγχο, περικοπές δαπανών,
καταργήσεις
υπηρεσιών, απολύσεις και άλλες ποινές. Με το «μνημόνιο» στους δήμους τα κονδύλια που αποδίδει το κράτος,
χρήματα που σε μεγάλο βαθμό προέρχονται από το ΦΠΑ και το ΤΑΠ, δηλαδή φόρους
των εργαζομένων, θα δοθούν στις τράπεζες και τους προμηθευτές για την αποπληρωμή των
δανείων και του χρέους. Επιπλέον οδηγεί στην κατάργηση και παραπέρα
ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών τους, σε απολύσεις προσωπικού και στην εκποίηση
της περιουσίας τους. Συνέπεια αυτών η ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση των δημοτών, η χειροτέρευση
των υπηρεσιών
και η συνολική αποσάθρωση των εργασιακών σχέσεων. Η κατάσταση αυτή υποχρεώνει πρακτικά τους ΟΤΑ στη
φορομπηξία, τους οδηγεί να αυξήσουν τα υπάρχοντα δημοτικά τέλη (καθαριότητα - ηλεκτροφωτισμός,
τροφεία σε παιδικούς σταθμούς) να προσθέσουν καινούργια σε μια σειρά υπηρεσίες οι οποίες παρέχονταν δωρεάν
μέχρι σήμερα,
π.χ. αθλητικές - πολιτιστικές δραστηριότητες, υπηρεσίες πρόνοιας κ.ά Η οικονομική πολιτική
αυτή, σε συνδυασμό με το ήδη διαμορφωμένο θεσμικό πλαίσιο (ΣΔΙΤ, συμβάσεις
παραχώρησης, ΚΟΙΝ-ΣΕΠ), έχει στρώσει το έδαφος παράδοσης των υπηρεσιών των ΟΤΑ
στα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Αυτή ακριβώς είναι και η επιδίωξη για τους δήμους του
μέλλοντος που σχεδιάζουν, υπό την υψηλή εποπτεία των Ράιχενμπαχ και Φούχτελ και
τη συμβολή Ελλήνων δημάρχων και κυβερνητικών παραγόντων της συγκυβέρνησης.
Χαρακτηριστικές είναι οι συναντήσεις στο πλαίσιο της ελληνογερμανικής
συνέλευσης που έγιναν πέρυσι στη Θεσσαλονίκη και κυρίως η φετινή συνάντηση στη
Νυρεμβέργη της Γερμανίας με συμμετοχή τουλάχιστον 250 παραγόντων από ελληνικής πλευράς.
Ο βασικός τους στόχος είναι πλέον η προώθηση της παράδοσης σε
επιχειρηματικούς ομίλους, ντόπιους, ευρωπαϊκούς και άλλους, κρίσιμων τομέων
όπως η διαχείριση απορριμμάτων. Σημαντικό ρολό στην κατεύθυνση αυτή παίζουν οι
χρηματοδοτήσεις από τα διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα ΕΣΠΑ κ.λπ. Ιδιαίτερα για
το ΕΣΠΑ, το ποιοτικό βήμα με τα τελευταία μέτρα είναι ότι όχι απλώς οι
κατευθύνσεις των χρηματοδοτήσεων από την ΕΕ καθορίζουν πού πάνε τα χρήματα,
αλλά θα ελέγχονται κεντρικά από την ΕΕ και τον Ράιχενμπαχ οι διαθέσεις των
πόρων, ποια έργα και ποια προγράμματα θα χρηματοδοτηθούν.
Παράλληλα, η ουσιαστική απαγόρευση προσλήψεων έχει διαλύσει σημαντικές
υπηρεσίες
και κοινωνικές δομές, ενώ έχει αρχίζει να ξετυλίγεται το κουβάρι χιλιάδων απολύσεων εργαζομένων με διαφόρους
τρόπους. Είναι φανερό πως μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο λειτουργίας είναι αδύνατο με
οποιοδήποτε
δήμαρχο ή σύνθεση δημοτικού συμβουλίου και άλλων οργάνων να εφαρμοστεί διαφορετική πολιτική στους δήμους και να
αντιμετωπιστούν οι πραγματικές ανάγκες των δημοτών στις τοπικές κοινωνίες. Ο
αγώνας στους δήμους από τα mo μικρά έως και τα μεγαλύτερα προβλήματα χρειάζεται να
συνδεθεί
άρρηκτα με τον αγώνα για
τη συνολική
ανατροπή της επίθεσης και των θεσμών και οργάνων που την υλοποιούν, όπως είναι
και οι δήμοι σήμερα, χωρίς αυταπάτες διαφορετικής διαχείρισης.
* Ο Ν. Αδαμόπουλος είναι πρόεδρος του Δ.Σ. του Σωματείου Εργαζομένων Δήμου Νέας Ιωνίας και μέλος του ΓΣ της ΑΔΕΔΥ με τις Παρεμβάσεις
δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΡΙΝ, 29.12.2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου