Ε΄
ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης
Προξένου Κορομηλά
51
ΝΕΟ
ΠΛΗΓΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΥΠΑΘΗ Τ.Ε.Ε.
ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣΗ
ΤΗΣ Ν.Δ.
Συρρίκνωση και υποβάθμιση των ΕΠΑΛ
Αποκλεισμός μαθητών με όχημα τον ηλιακό
κόφτη
Ανοιχτή πριμοδότηση της ιδιωτικής
εκπαίδευσης.
Ένα απ’ τα βασικά χαρακτηριστικά
του σχεδίου νόμου, που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας, είναι ότι δημιουργεί
τις προϋποθέσεις για απομαζικοποίηση του συνόλου της Λυκειακής Βαθμίδας (ΓΕΛ
– ΕΠΑΛ) με τον εξεταστικό μαραθώνιο που επιβάλει στους μαθητές μέσω της
τράπεζας θεμάτων σε όλες τις τάξεις της Λυκειακής βαθμίδας.
Στο άρθρο 9 του σχεδίου νόμου που
αφορά την τράπεζα θεμάτων συμπεριλαμβάνει εκτός απ’ τα ΓΕΛ και τα
ΕΠΑΛ, αφού αναφέρει ότι στα εξεταζόμενα μαθήματα θα ισχύει η τράπεζα θεμάτων
για ΚΑΘΕ ΤΥΠΟ ΛΥΚΕΙΟΥ. Το τι θα σημαίνει αυτό για την πλειοψηφία των
μαθητών των ΕΠΑΛ μπορεί ο καθένας να το φανταστεί. Να θυμίσουμε ότι η πρώτη
εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων στις εξετάσεις του Γενικού Λυκείου το 2014, επί
υπουργίας Αρβανιτόπουλου, εκτίναξε την αποτυχία των μαθητών σε ποσοστό 25-30%.
Ο βασικός στόχος που επιτελεί το νέο υπό ψήφιση νομοσχέδιο μέσω της
εφαρμογής της τράπεζας θεμάτων στις εξετάσεις των μαθητών σε όλες τις τάξεις
και σε όλους τους τύπους Λυκείων (ΓΕΛ-ΕΠΑΛ) είναι η απομάκρυνση μεγάλου μέρους
μαθητικού πληθυσμού απ’ τα ΓΕΛ και την μετακίνηση της πλειοψηφίας των σημερινών
μαθητών του ΕΠΑΛ προς τις μεταγυμνασιακές Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας,
έξω απ' τις δομές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και του Υπουργείου Παιδείας,
που «θα μπορούν να λειτουργούν σε όλα τα ενδιαφερόμενα Υπουργεία, σε
Επιμελητήρια, σε Οργανώσεις Εργοδοτών ή Εργαζομένων ή στον Ιδιωτικό τομέα, σύμφωνα
με το πρόγραμμα του κυβερνώντος κόμματος και τις επιταγές των ΟΟΣΑ-ΣΕΒ και ΕΕ. Να υπενθυμίσουμε πως η ιδιωτική
κατάρτιση πριμοδοτείται και με όρους που αφορούν τη διαδικασία των εγγραφών και
μετεγγραφών (απεριόριστοι χρόνοι εγγραφών, διαφορετικά προαπαιτούμενα σε σχέση
με τα ΕΠΑΛ πχ. μη απαίτηση πιστοποιητικού από ΕΡΓΑΝΗ κλπ.).
Το σχέδιο νόμου δημιουργεί επιπλέον
προϋποθέσεις για την συρρίκνωση των ΕΠΑΛ, αφού στο άρθρο 51 ορίζει ότι «Μέγιστο
όριο ηλικίας για την εγγραφή στα ημερήσια επαγγελματικά λύκεια είναι τα
δεκαεπτά (17) έτη.» Το ίδιο ηλικιακό όριο ορίζει και για τις μετεγγραφές των
μαθητών στο άρθρο 52. Οι ισχυρισμοί της αιτιολογικής έκθεσης περί
«αποσυμφόρησης των ήδη κορεσμένων ημερησίων ΕΠΑΛ» και για «αποτελεσματικότερη
πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού» είναι αυθαίρετοι, δεν στηρίζονται σε καμία
επιστημονική μελέτη, καθώς και προκλητικοί. Πόσο μάλλον που στην Ελλάδα, σήμερα, συστεγάζονται Λύκεια,
Γυμνάσια, Δημοτικά και Νηπιαγωγεία, όπου οι ηλικιακές διαφορές του μαθητικού
δυναμικού αποτελούν πράγματι σοβαρό πρόβλημα.
Η κυβέρνηση υλοποιεί στην
πράξη τις κατευθύνσεις των ΣΕΒ – ΕΕ – ΟΟΣΑ για συρρίκνωση του δημόσιου πυλώνα
της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τη λειτουργία της με ιδιωτικοικονομικά κριτήρια προς όφελος της κερδοφορίας των επιχειρήσεων.
Με τη στροφή των μαθητών των ΕΠΑΛ στην κατάρτιση των ΙΕΚ -ΚΕΚ, ενισχύει την
ιδιωτική εκπαίδευση, την άμεση ένταξη (νόμιμη ή παράνομη) στην αγορά εργασίας
και τη φθηνή εργασία για το κεφάλαιο.
Οι συνέπειες για τα ΕΠΑΛ θα
είναι πολύ μεγάλες, αφού ένα σημαντικό δυναμικό δεν θα μπορεί ποτέ να αποκτήσει
απολυτήριο Λυκείου, πτυχίο της επιλογής του ή δεύτερη ειδικότητα, γιατί:
1) Πολλοί μαθητές, κυρίως εργαζόμενοι μεγαλύτερης
ηλικίας των 17 ετών, που δουλεύουν σε βραδινές εργασίες (εστίαση, καφετέριες,
ντελίβερυ κλπ.) βρίσκουν διέξοδο και φοιτούν στα ημερήσια πρωινά ΕΠΑΛ.
2) Πολλοί τελειόφοιτοι του ΕΠΑΛ επανεγγράφονται στο
ΕΠΑΛ για την απόκτηση δεύτερης ειδικότητας του ίδιου ή και διαφορετικού τομέα.
Αυτή η διάταξη καταργεί αυτή την δυνατότητα τους.
3) Επίσης στο ΕΠΑΛ εγγράφονται απόφοιτοι Γενικού
Λυκείου για την απόκτηση ειδικότητας και για να αποκτήσουν πρόσβαση στις
πανελλαδικές εξετάσεις για την είσοδό τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω του
ΕΠΑΛ. Και αυτοί οι μαθητές αποκλείονται απ’ την εγγραφή τους στα ΕΠΑΛ.
4)
Σε μια σειρά
περιοχές δεν υπάρχουν καν εσπερινά ΕΠΑΛ
για να καλύψουν τους ενήλικες μαθητές.
Είναι προφανές ότι θα υπάρξει
μείωση του μαθητικού δυναμικού των ημερήσιων πρωινών ΕΠΑΛ λόγω του
ηλικιακού ορίου που θέτει το σχέδιο νόμου.
Επίσης οι εργαζόμενοι μαθητές
που φοιτούν στα ημερήσια πρωινά ΕΠΑΛ δεν μπορούν να εγγραφούν σε εσπερινά, αν
δεν εγκαταλείψουν την βραδινή τους εργασία με τις περισσότερες πιθανότητες να
εγκαταλείψουν το σχολείο.
Η διάταξη αυτή ,επί της ουσίας, καταργεί
αυτομάτως τα ημερήσια ΕΠΑΛ που λειτουργούν σε απογευματινό ωράριο (4 ημερήσια ΕΠΑΛ στην Ελλάδα - Ελευσίνα, Πειραιάς, Αγρίνιο, Θεσσαλονίκη),
αφού δεν προβλέπει έστω τον μετασχηματισμό τους σε Εσπερινά ΕΠΑΛ. Φυσικά αν
μετασχηματισθούν σε εσπερινά θα χάσουν αυτομάτως τους ανήλικους μαθητές τους.
Τέλος, στο έδαφος μιας συνολικής
μετατροπής όλης της εκπαίδευσης σε παροχή δεξιοτήτων (στα ΓΕΛ η γνώση
γίνεται δεξιότητες και στην ΤΕΕ, μερική κατάρτιση) οδηγεί τους αποφοίτους Γενικού Λυκείου
και ΕΠΑΛ αποκλειστικά στην κατάρτιση των μεταλυκειακών ΙΕΚ. Να τονίσουμε ότι
στα δημόσια ΙΕΚ δεν υπάρχουν παρά ελάχιστες ειδικότητες, αποκλείοντας πλήρως
μαθητές που θέλουν να σπουδάσουν τις ειδικότητες που επιθυμούν στέλνοντάς τους
βορά στα ιδιωτικά ΙΕΚ.
Δεδομένου
ότι το 1/3 περίπου των φοιτούντων στα ΕΠΑΛ είναι ενήλικοι, η απαράδεκτη αυτή
ρύθμιση θα οδηγήσει:
·
στη μείωση του μαθητικού δυναμικού.
·
στην κατάργηση χιλιάδων τμημάτων ΕΠΑΛ
ανά τη χώρα.
·
θα επιφέρει άμεσα συγχωνεύσεις ή και καταργήσεις ΕΠΑΛ, με βάση την υλοποίηση
των διατάξεων για την λειτουργία τμημάτων , τομέων και ειδικοτήτων με συγκεκριμένο κατώτερο αριθμό φοιτώντων
μαθητών.
Η ίδια κυβέρνηση, που στο
παρελθόν διέλυσε την επαγγελματική εκπαίδευση, καταργώντας 3 τομείς και 15
ειδικότητες των ΕΠΑΛ και θέτοντας σε διαθεσιμότητα 2500 εκπαιδευτικούς, σπεύδει
λίγους μόλις μήνες μετά την εκλογή της να συρρικνώσει και πάλι τα ΕΠΑΛ.
Μπορεί το Σχέδιο Νόμου της Κεραμέως να αφήνει τις
βασικές μεταρρυθμίσεις για το σύνολο της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
και Κατάρτισης, σε επόμενο Νόμο (που μπορεί να έλθει μέχρι το καλοκαίρι που θα
ξεκαθαρίσουν πλήρως το τοπίο), όμως βάζει από τώρα την σφραγίδα της συρρίκνωσης
των ΕΠΑΛ, αλλά και συνολικά της Λυκειακής βαθμίδας.
Η
συρρίκνωση συνολικά της Λυκειακής βαθμίδας θα έχει τραγικές συνέπειες για τους
μαθητές, αλλά και για το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών, μονίμων και
αναπληρωτών, που υπηρετούν σε αυτήν, αφού θα χαθούν χιλιάδες οργανικές θέσεις.
Το
σχέδιο νόμου πρέπει να αποσυρθεί άμεσα.
Καλούμε σε συστράτευση όλους τους
εκπαιδευτικούς τους γονείς και τους μαθητές για να μη περάσει το
αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο. (Σας
αποστέλλουμε πρόταση απόφασης των συλλόγων διδασκόντων των ΕΠΑΛ ).
ΤΟ Δ/Σ Ε’ ΕΛΜΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου